EPN-V2

TANN1200 Dental Materials Course description

Course name in Norwegian
Dentale materialer
Study programme
Bachelor Programme in Dental Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Fysikk og kjemi inneholder nødvendig basiskompetanse for materiallæren som ligger i dette emnet. Faget kjemi omhandler grunnleggende uorganisk- og organisk kjemi knyttet til dentale materialer. Fysikk omhandler hovedsakelig begreper innen mekanikk og testing av dentale materialer.

Faget materiallære retter fokus mot dentale legeringer, keramer og dentale hjelpematerialer som benyttes i fremstillingen av tanntekniske produkter. Ulike dentale legeringers bruksområder og egenskaper er av stor betydning i planlegging og design av individuelle løsninger. For å ivareta materialegenskaper må riktig materialbehandling og framstillingsteknikk for materialene introduseres. Bruk og bearbeiding av materialene med tanke på HMS vektlegges for å skape gode rutiner og holdninger på laboratoriet.

Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:

  • Fysikk og kjemi 5 stp. (5 stp. teori)
  • Materiallære 5 stp. (5 stp. teori)

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Læringsutbytte i fysikk og kjemi

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for SI-systemets definisjoner på standardiserte størrelser og enheter
  • gjøre rede for fysikalske begreper innen statikk, kinematikk og dynamikk
  • gjøre rede for de fysikalske begrepene trykk, temperatur og varme
  • beskrive metallers elektriske ledningsevne
  • beskrive lysteorier og generell fargefysikk
  • beskrive periodesystemets oppbygning og atomenes struktur
  • gjøre rede for kjemiske bindingstyper
  • presentere enkle kjemiske reaksjoner
  • gjøre rede for organiske forbindelser, funksjonelle grupper og nettverkstoffer
  • gjøre rede for uorganiske forbindelser i et tannteknisk perspektiv
  • gjøre rede for pH og dets betydning i det orale miljø
  • gjøre rede for hydrofile og hydrofobe forbindelser og hva som kjennetegner disse
  • gjøre rede for elektrokjemiske prosesser og dets betydning for korrosjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre enkle støkiometriske beregninger i kjemi

Læringsutbytte i materiallære

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive konvensjonelle og digitale fremstillingsmetoder for dentale konstruksjoner
  • gjøre rede for sammensetning og behandling for materialgruppene dentale legeringer, keramer, voks, gips og avtrykksmaterialer
  • beskrive egenskaper for metaller og keramer generelt
  • forklare metallers og keramers makrostruktur og mikrostruktur
  • gjøre rede for materialegenskaper og indikasjoner for bruk av keramer og basemetallegeringene Co-Cr og titan
  • gjøre rede for materialegenskapene og indikasjoner for bruk av metallegeringer og keramer
  • forklare ulike behandlingsmetoder for metallegeringer og keramer
  • forklare ulike bruddmekanismer for metallegeringer og keramer
  • tolke et spennings-tøynings diagram for ulike dentale materialer
  • tolke et binært fasediagram
  • redegjøre for korrosjon og korrosjonstyper relatert til dentale legeringer og hvordan dette kan påvirke materialegenskapene
  • beskrive dentale gipstyper, deres anvendelser og egenskaper
  • gjøre rede for de vanligste dentale avtrykksmaterialer, deres bruksområder og egenskaper
  • kjenne til ulike avtrykksteknikker
  • kjenne til ulike modellmaterialer til aktuelle fremstillingsillingsteknikker

Ferdigheter

Studenten

  • kan under veiledning utføre materialtesting av dentale materialer og utarbeide vitenskapelig rapport
  • kan vurdere valg av dental metallegering eller keram ut ifra det individuelle kasus

Teaching and learning methods

Det veksles mellom forelesninger, selvstudier, laboratorieøvelser og seminarer kombinert med teoretiske oppgaver både i grupper og individuelt. Laboratorieøvelsene foregår som materialtesting.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • skriftlig laboratorierapport fra laboratorieøvelsene
  • minimum 90 % deltakelse på laboratorieøvelsene
  • minimum 80 % deltakelse i seminarer og timeplanfestet gruppearbeid

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell digital skriftlig eksamen, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. To interne sensorer vurderer alle besvarelsene.