EPN-V2

TANN1000 The Foundation and Basis of the Health Professions Course description

Course name in Norwegian
Helseprofesjonenes grunnlag
Study programme
Bachelor Programme in Dental Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet inneholder samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagene som er felles for alle helse- og sosialfaglige profesjonsstudier for at yrkesutøvelsen skal kunne ha et felles verdigrunnlag. Sentrale verdier er et helhetlig syn på mennesket og respekt for dets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse.

Emnet introduserer tannteknikeres ansvarsområder og arbeidsoppgaver.

Fagsammensetningen fordelt på studiepoeng:

Vitenskapsteori og forskningsmetode Teori 1,5

Etikk Teori 4

Profesjon, samhandling og kommunikasjon Teori 4,5

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til hva som kjennetegner vitenskapelig kunnskap og hvilke kunnskapsformer som er sentrale innen helsefagene
  • kjenner til aktuelle vitenskapelige metoder innen helsefagene
  • kan beskrive etiske teorier og begreper som er relevante for helsefaglig praksis
  • har innsikt i problemstillinger knyttet til tannteknisk produksjon med utgangspunkt i yrkesetiske retningslinjer
  • kan beskrive tannteknisk profesjonsutøvelse og yrkesfeltets samarbeidspartnere
  • har kunnskap om tannteknikerens yrkesrolle i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
  • har kunnskap om lovverk som gjelder for tannteknisk praksis
  • kan beskrive ulike syn på helse og sykdom

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre en strukturert observasjon
  • kan diskutere forholdet mellom teori og praksis i relasjon til tannteknikkens tilknytning til natur- og/eller samfunnsvitenskap
  • kan søke opp relevant informasjon, fagstoff og vitenskapelig kunnskap
  • kan følge retningslinjer for kildehenvisning og utforme litteraturlister
  • kan diskutere forholdet mellom etikk og moral og relatere dette til etiske dilemmaer i tannteknisk yrkesutøvelse
  • kjenner til kulturbegrepet og kan beskrive utfordringer i tverrkulturell kommunikasjon med vekt på kunnskap om og respekt for mangfold, identitet, kjønnsroller og generasjonsforskjeller
  • viser ferdigheter i kommunikasjon og samhandling

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst betydningen av kritisk kildevurdering
  • kan reflektere over betydningen av yrkesetiske retningslinjer
  • har innsikt i strategier og prinsipper for god kommunikasjon med tanke på planlegging, problemløsning og samarbeid i grupper
  • har innsikt i egne læringsstrategier

Teaching and learning methods

Undervisningen foregår dels felles med de andre helsefagene og dels på egen utdanning. All fellesundervisning skjer i form av forelesninger eller digitale læreverk. På utdanningen veksler arbeids- og undervisningsformene mellom forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, praktiske øvelser på laboratorier, seminarer, studentsamarbeid i grupper og selvstudier.

Course requirements

The course provides insight into work on design and production-related fields in the fashion and garments industry. Emphasis will be placed throughout the course on the relationship between theory and practice. The course consists of two parts.

Part 1 focuses on the concepts of idea, process and product, and emphasis is placed on the relationship between theory and practice. The course has a commercial focus. The course is taught over 10 weeks and the work method is individually-adapted.

Part 2 of this course focuses on reflection and analysis relating to identity - the links between concept, function, material and technique, and on the ability to visualise a work process relating to fashion. Emphasis is given to experimentation and innovation with respect to professional identity and own style. Philosophy of science and research design is part of the subtopic. The course is taught over 8 weeks and the work method is individually adapted.

Assessment

Language of instruction: Norwegian

This course has a focus on the public health nurse’s work at the population, group and individual level with a basis in evidence-based practice. The students will further develop their skills in planning, implementing and assessing adapted cooperation with users of the services at different levels. It also includes practical cooperation with colleagues and interdisciplinary partners.

Practical training in public health nursing takes place in relevant public health arenas in the municipality/city district, ideally at children’s health clinics, the school health service and the youth health centres. Teaching sessions on campus and ten weeks of supervised practical training are taken over two semesters in the municipality/city district; four weeks in the first semester and six weeks in the second.

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can critically assess the public health nurse’s functions and areas of responsibility at the population, group and individual level
  • can assess the public health nurse’s role in interprofessional cooperation
  • can analyse how, on the basis of public health at the population level, services can be adapted to each individual user in practice

Skills

The student

  • can work independently in and take an evidence-based approach to the public health nurse’s areas of responsibility at children’s health clinics, the school health service and youth health centres
  • can adapt communication at the population, group and individual level and assess the use of educational approaches
  • can analyse and assess the need to provide referrals to other professionals

General competence

The student

  • can integrate ethical principles in professional practice at the population, group and individual level
  • can analyse and reflect on their own practice based on supervision
  • can apply a culturally sensitive approach to children, adolescents and their families
  • can take the initiative to carry out quality improvement of the service