Programplaner og emneplaner - Student
TABPRA1A Prosthodontics 4 - Fixed Prosthodontics Course description
- Course name in Norwegian
- Oral protetikk 4 - fast protetikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Dental Technology
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
The practical training in a dental technology enterprise should primarily contribute to the students developing their skills in relation to production procedures and theoretical principles in a real-life working situation. Dialogue about different solutions and forms of production are key. The student will participate as much as possible in the professional community and the day-to-day production of tooth replacements.
Clinical practical training focuses on the complexity of clinical dental treatment, the diversity of patients and on safeguarding their needs and right. Emphasis is placed on professional communication and a responsible cooperation between dental health professionals.
Breakdown of credits: Theory 5 credits and skills training 25 credits.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om forskningsdesign, forskningsmetoder, praktisk-analytiske perspektiver, forskningsetikk og forvaltning/anvendelse av forskningsresultater på utvalgte områder
- har særskilte kunnskaper om ulike forskerroller og deres implikasjoner for forsknings- og utviklingsarbeid
- har inngående kunnskap om ulike samarbeidsmodeller som kan benyttes mellom sektor og utdanningsinstitusjon i felles FoU-prosjekter
- har særskilt innsikt i utvalgte, aktuelle FoU-prosjekter ved OsloMet / universitetsbarnehagene
- har fordypet kunnskap om digitalisering av metoder og behandling av ulike typer data
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende inngående kunnskaper om forskningsdesign, metoder og forskningsetikk i forberedelser til egen masteroppgave og i FoU-aktiviteter i tilknytning til forskergrupper / universitetsbarnehage
- kan analysere og reflektere kritisk over ulike forskerroller og deres betydning for forskningsprosesser og resultater
- kan delta i FoU-aktiviteter og reflektere kritisk over eget og andres arbeid i en forskergruppe / universitetsbarnehag
- har ferdigheter i digital behandling av utvalgte typer av data
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og reflektere kritisk over sentrale sider ved forskningsprosesser i barnehagerelevant forskning
- kan gjennomføre FoU-aktiviteter og anvende sine kunnskaper i disse aktivitetene
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
Studentene skal individuelt eller i gruppe, møte en forsker/forskergruppe. I møtet skal studentene søke kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten/gruppa skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med forskeren/forskergruppen. Dette kan være en PowerPoint-presentasjon, poster, podcast eller annen form for formidling. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på 1750-3500 ord, avhengig av gruppens størrelse. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.
Krav om deltakelse på faglige aktiviteter
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Teaching and learning methods
Individuell muntlig eksamen som består av en digital presentasjon knyttet til en gitt oppgavetekst (ca. 10 min), etterfulgt av en åpen faglig samtale (inntil 20 min).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.
Assessment
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.
Permitted exam materials and equipment
Not relevant
Grading scale
Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene. Undervisningen veksler mellom forelesninger og praktisk arbeid som blant annet tar utgangspunkt i materialer, lyd, stemme, bevegelse og rom. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene foregår via universitetets digitale læringsplattform eller andre egnede medier.
Examiners
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal anvende spesialiserte kunnskaper hentet fra temaene i emnet. Videre skal studentene anvende erfaringene fra arbeidskravet til eksamen.
Studentene skal lage et individuelt skriftlig fagnotat med selvvalgt tema. Et utkast presenteres først for lærere og medstudenter. Tilbakemeldingene fra presentasjonen danner grunnlag for videre arbeid med fagnotatet. Det skriftlige fagnotatet har et omfang på 2000 ord +/- 10 % og danner grunnlag for eksamen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Overlapping courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.