Programplaner og emneplaner - Student
TAB3000 Prosthodontics 5 – Clinical Prosthodontics Course description
- Course name in Norwegian
- Oral protetikk 5 - klinisk protetikk
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
The course focuses on the further development and final individual assessment of the student's dental technology skills and action competence in the chosen specialisation, fixed or removable prosthetics. The integration of theoretical knowledge and reflection on clinical experience from external practical training will contribute to an increased understanding of the complexity of different cases and the diversity of patients. Laboratory technology and material technology solutions, challenges and limitations are key topics in the course. Critical self-assessment is emphasised to ensure that the quality of the product is in line with the professional requirements and provisions issued by the authorities.
Breakdown of credits: Theory 2 credits and skills training 13 credits.
-
Required preliminary courses
Barnehagelærerutdanningen skal bygge på forskningsbasert kunnskap og etablere møteplasser for forpliktende samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og profesjonsfelt. For å utvikle en helhetlig profesjonskompetanse skal det være et forpliktende samarbeid mellom studentenes barnehage, praksisbarnehager og OsloMet. Arbeids- og undervisningsformene skal bidra til at studentene tilegner seg profesjonsfaglige kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Dette danner grunnlaget for studentenes handlingskompetanse og evne til kritisk refleksjon over egen og barnehagens pedagogiske praksis.
I dette studiet veksler studenten mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS). Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier, og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger.
Undervisningen vil foregå i ulike format, med fellesundervisninger for hele kullet, og ellers i seminargrupper eller mindre studiegrupper. Samhandling og kollektive læreprosesser både med medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass er viktige element i studiet.
Struktur for samlinger på campus, nett og barnehagene
Samlinger på campus:
Første studieår starter studiet med fem dagers samling på campus. Deretter vil det variere mellom to dagers samlinger på campus, nettbasert undervisning/veiledning og studiearbeid/barnehagesamling i barnehagene.
Samlinger på nett og/eller i barnehagene:
Studiet har samlinger på nett eller i barnehagene de ukene det ikke er samlinger på campus. Noen av nettsamlingene foregår i nåtid i virtuelle klasserom og forutsetter at studentene er online samtidig. Andre samlinger er lagt opp til at de kan gjennomføres på andre tidspunkter. Samlingene i barnehagen rullerer mellom barnehagene i studiegruppen, og mellom å være studentledet og ledet av ansatte ved universitetet.
Samlingene på nett forutsetter at studentene har kjennskap til digitale verktøy og har nødvendig utsyr for å kunne delta i nettsamlinger. Nettsamlingene inneholder ulike digitale læremidler og læringsressurser, f. eks webinarer, online undervisning, oppgaver, diskusjoner i både skriftlig og muntlig form. Undervisningen på nett organiseres slik at studentene kan utvikle gode relasjoner i digitale omgivelser for å skape et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø som fremmer interaksjon, engasjement og motivasjon for læring. Den digitale læringsplattformen skal også bidra til å skape helhet og sammenheng mellom de ukentlige samlingene.
Helheten og progresjonen i studiet sikres gjennom studentaktive læringsformer (aktiviteter) som knyttes sammen gjennom pedagogiske dokumentasjonsprosesser og kritisk refleksjon. Refleksjon og fordypning skjer i perioden mellom samlingene og knyttes tett opp til studentens arbeidsplass og den pedagogiske praksisen.
-
Learning outcomes
Praksisperiodene skal bidra til kontinuitet, sammenheng og progresjon. Praksisperiodene skal være veiledet, variert og vurdert, og studenten skal utvikle seg til å bli en profesjonsutøver med barnehagefaglig yrkeskompetanse. Praksisstudiet skal spesielt styrke studentenes kompetanse innen pedagogisk ledelse og gradvis bidra til at studenten fremstår som en profesjonell yrkesutøver i møte med barn, foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere.
Praksisperiodene omfatter 100 dager hvorav 45 dager på eget arbeidssted og 55 dager i ekstern barnehage. Praksis i ekstern barnehage er på fulltid, fem dager i uken, og foregår i en barnehage OsloMet inngår samarbeidsavtale med i Oslo og Viken.
1. studieår: 30 dager
- Høst: 15 dager praksis i ekstern barnehage, veiledet og vurdert av praksislærer og faglærer.
- Vår: 15 dager praksis i ekstern barnehage, veiledet og vurdert av praksislærer og faglærer.
2. studieår: 25 dager
- Høst: 15 dager praksis i ekstern barnehage, veiledet og vurdert av praksislærer og faglærer.
- Vår: 10 dager praksis i ekstern barnehage, veiledet og vurdert av praksislærer og faglærer.
3. studieår: 35 dager
- Høst: 15 dager praksis på eget arbeidsted, veiledet og vurdert av faglærer.
- Vår: 20 dager praksis på eget arbeidssted veiledet og vurdert av faglærer.
4. studieår: 10 dager.
- Høst: 5 dager praksis på eget arbeidssted, veiledet og vurdert av faglærer.
- Vår: 5 dager praksis på eget arbeidsted, veiledet og vurdert av faglærer.
Universitetet og barnehagen er likeverdige og integrerte læringsarenaer. I praksisperiodene i barnehagen vil studentene tilegne seg erfaringsbasert kunnskap. Den teoretiske og praktiske kunnskapen studentene tilegner seg i undervisningen skal belyse ulike praksiser i barnehagen og praksisstudiet gi mening og kontekst til teorien.
Praksisperiodene omfatter utforsking og observasjon, planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn. I praksisperiodene skal studentene blant annet øve seg på samspill med barn, lede læringsprosesser med barn og endrings- og utviklingsarbeid sammen med personalet i barnehagen.
Mer informasjon om praksisstudier finnes på nettsiden med informasjon om praksis og i dokumentet "Praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
Vurdering av praksisstudiet
Vurdering av praksisperiodene er fordelt mellom praksislærer/mentor og faglærere ved OsloMet. Ekstern veiledet praksis vurderes av praksislærer tilknyttet OsloMet i samarbeid med faglærer. Praksis på eget arbeidssted vurderes av faglærer ved OsloMet i samarbeid med arbeidsplassen/mentor. Praksisperiodene vurderes til bestått/ ikke bestått.
Tilstedeværelse og fravær i veiledet praksis
Praksisstudiet er en obligatorisk del av studiet og det er krav om 100 % tilstedeværelse. Omfanget av antall praksisdager er nedfelt i nasjonal forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning. Kravet til tilstedeværelse eller oppmøte kan ikke fravikes på grunn av sykdom eller andre grunner, og det kan ikke lempes på kravet til oppmøte. Kun godkjente fraværsgrunner; egen eller egne barns sykdom og innvilgede permisjoner, gir rett til forlenget praksisperiode. Fraværet tas igjen snarest mulig etter ordinær praksisperiode, og senest innen utgangen av semesteret. Ved fravær som overstiger 30 % må hele praksisperioden gjennomføres på nytt, uavhengig av fraværsgrunn. I slike tilfeller får studenten ett års forsinkelse i studieløpet.
Tilstedeværelse i faglige aktiviteter vedrørende praksisforberedelser – og etterarbeid på universitetet er obligatorisk. Ved gyldig fravær må studentene gjennomføre kompensatorisk oppgave.
Ny praksisperiode
Studenter som blir vurdert til” Ikke bestått” i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet.
Utsatt praksis
Ved foreldrepermisjon, militær verneplikt eller langvarig sykdom (som overstiger 30 prosent) vil studenten få ett års forsinkelse i studieløpet. Studenten kan fullføre studieåret, men kan deretter ikke gå videre i studiet før praksisperioden er gjennomført og vurdert til bestått. Studenten gjennomfører utsatt praksis når den arrangeres for neste årskull.
-
Teaching and learning methods
The work and teaching methods include demonstration lectures, self-study, seminars and skills training in the university laboratories. The skills training is preparation for the exam and provides the student with the opportunity to further develop their skills relating to the production of relevant dental technology products in the chosen specialisation, fixed or removable prosthetics.
Parts of the skills training in the laboratory is supervised. The student also receives individual supervision and feedback in relation to their own study progression. The two last weeks of the course are dedicated to individual practical exams in the university laboratories. During the exam, the student must demonstrate quality and independence in the execution of their work on the practical work assignments allocated in their programme option.
-
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- a minimum attendance of 90 % at demonstration lectures and lab exercises
- a minimum attendance of 80 % in skills training, seminars and compulsory supervision
-
Assessment
Individual practical exam with a written self-assessment in the chosen specialisation, eight working days.Scope:
Specialisation A - Fixed prosthetics, six to eight practical tooth replacement units produced in the university laboratories.
Specialisation B - Removable prosthetics, six to eight practical tooth replacement units created in the university laboratories.
An overall grade is awarded for the exam based on an overall academic assessment. All the submitted practical tooth replacement units must be assessed as A-E in order for the student to pass the exam.
Resits/rescheduled exam: If one or more of the practical tooth replacement units are awarded a fail grade, the student has the right to submit a reworked version once.
-
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted as long as the programme’s guidelines for the independent completion of individual work processes are adhered to.
-
Grading scale
Programplanen for bachelor i barnehagelærerutdanning bygger på Forskrift om endring i forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning endret av Kunnskapsdepartementet 30.06.2023, Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning av 17.10.2018, Lov om barnehager fastsatt av Kunnskapsdepartementet 17.06.2005, og Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring fastsatt av Kunnskapsdepartementet 15.12.2011.
-
Examiners
All answers are assessed by two examiners.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.