Programplaner og emneplaner - Student
TAB2000 Dental Material Science 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Dental materialvitenskap 3
- Study programme
-
Bachelor Programme in Dental Technology
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
What risk do dental materials pose for the patient, dental health personnel and the environment? These are key themes that will be discussed in the course. Dental restorative materials are classified as biomaterials as they are intended to work in the human body. Dental materials’ biocompability describes the ability of a material to act with a suitable biological response. Substances leaking from restorative materials represent a potential risk in relation to biological systems and the environment.
Dental health personnel are particularly exposed to dental materials. Knowledge about occupational exposure, health care and environmental considerations are essential to maintaining good procedures and good occupational health both for dental technicians and others. Aspects of applicable laws and regulations relating to dental biomaterials will also be elucidated.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and general competence:
Knowledge
The student can
- explain relevant concepts in biocompatibility and dental biomaterials
- explain the main reasons for toxicological and allergic reactions, as well as the general side effects dental materials can trigger in patients and dental health personnel
- describe the risk that dental biomaterials may trigger biological reactions in the form of allergies, toxicity and side effects
- describe biochemical processes in the body that can explain unwanted biological reactions caused by dental materials
- describe measures for reducing the risk of negative biological reactions in patients when producing oral prosthetics solutions
- explain how leakage of substances and degradation components from dental biomaterial can lead to unwanted biological reactions
- explain the consequences incorrect treatment and composition of materials can have for biocompability
- describe the risk of possible health problems in connection with short-term and long-term occupational exposure to dental materials
- explain the most common routes of exposure and how to best protect again exposure
- explain national and international regulatory requirements and standards that apply to dental biomaterials
- explain environmental considerations relating to the extraction and disposal of substances included in dental materials
General competence
The student can
- critically explain the choice of materials on the basis of research and material science principles
- reflect on environmental aspects related to the extraction and disposal of substances included in dental materials
- use, store and dispose of relevant dental technology materials, chemicals and equipment with regards to health, safety and the environment (HSE) in the laboratory
Teaching and learning methods
Årstudiet i medier og kommunikasjon er et flerfaglig studium som omfatter teoretiske, analytiske og praktisk-estetiske tilnærmingsmåter til emnet medier og kommunikasjon. Studiet gir en allmenn innføring i kulturelle, sosiale og politiske aspekter ved mediene, der det legges vekt på at studentene tilegner seg kunnskaper om og evne til refleksjon over ulike mediers egenart, bruk og samfunnsbetydning. Videre skal studentene utvikle kompetanse i å skape, presentere og formidle et budskap med ulike kombinasjoner av tekst-, lyd- og bildemedier. Studiet bygger på både humanistiske og samfunnsvitenskapelige tilnærmingsmåter.
Årsstudiet i medier og kommunikasjon (60 studiepoeng) gir som selvstendig enhet ingen grad, men kan inngå i en bachelorgrad i medier og kommunikasjon, medievitenskap eller lignende. Ved opptak til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon, kan emnene fra årsstudiet godskrives.
Course requirements
Årsstudiet i medier og kommunikasjon retter seg mot
- søkere som ønsker et utgangspunkt for ulike typer medierelevant arbeid i offentlig og privat sektor, eller videre studier
- allmenn- og grunnskolelærerstudenter som ønsker medier og kommunikasjon som skolerelevant fag
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Årsstudiet i medier og kommunikasjon som selvstendig enhet skal gi et grunnleggende utgangspunkt for ulike typer medierelatert arbeid i privat og offentlig sektor, eller som et utgangspunkt for videre studier.
Kunnskaper
Kandidaten har
- grunnleggende teoretiske kunnskaper om medier, medienes makt og betydning for individ (kjønn, identitet, tilhørighet), kultur, samfunn og globale prosesser
- grunnleggende kunnskaper om medieproduksjon i tekst/lyd/bilde
Ferdigheter
Kandidaten kan
- skape, presentere og formidle kreativt i ulike tekst-, lyd- og bildemedier
- analysere og vurdere ulike medietekster
- arbeide med språklig kommunikasjon og språklig påvirkning
- arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger på individuelt, nasjonalt og globalt nivå
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- reflektere kritisk og etisk over ulike typer medierelatert arbeid
Grading scale
Studiet er ettårig. Studentene går i de fleste emner sammen med første studieår av bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Alle de fire emnene i studiet er obligatoriske.
Examiners
Det faglige innholdet er inndelt i emner. Hvert emne avsluttes med godkjente arbeidskrav og avsluttende vurdering. Det forventes at studentene trekker med seg medieteoretisk refleksjon i det praktiske arbeidet med medieproduksjoner.
Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, filmvisninger, prosjektarbeid, gruppearbeid, seminarer, praktisk arbeid med mer. Studentene må regne med å utføre mye praktisk arbeid i grupper og individuelt. Den enkelte student må innstille seg på at det også er nødvendig å avsette tid til studiearbeid på ettermiddagen og kvelden.
Undervisningen er organisert slik at det både gis felles teoriforelesninger gjennom hele semesteret, samt undervisning gruppevis. Det gis undervisning både på dag- og ettermiddags-/kveldstid.
Mer detaljert beskrivelse av organisering og arbeidsmåter finnes under hvert emne.
Overlapping courses
Det er ikke tilrettelagt i stor grad for internasjonalisering på årsstudiet, men produksjoner i emnene kan gjennomføres i utlandet etter nærmere avtale.