Programplaner og emneplaner - Student
TAB1500 Dental Material Science 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Dental materialvitenskap 2
- Study programme
-
Bachelor Programme in Dental Technology
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dental alloys and ceramics are often used as restorative material either separately or in combination with each other as a metal-ceramic solution. Knowledge about the physical and chemical properties of both material groups is of great importance when it comes to choosing materials, designing and producing dental restorations for different patient cases. How to treat the materials to achieve optimal chemical and micro-mechanical bonds between different ceramics and metal-ceramic solutions are central to the course.
Equipment and materials for digital design and production of oral prosthetic solutions are part of the present and future workflows of dental technical laboratories. Basic knowledge about the technology behind digital production techniques is needed in order to ensure a high material technology quality in the production, knowledge which in turn provides insight into the opportunities and limitations of materials, equipment and production. It is therefore important to be familiar with the calibration, updating and maintenance of equipment.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can
- explain the chemical and physical properties of metals, alloys and ceramics
- explain indications for the use of dental alloys, ceramics and metal-ceramic structures.
- explain different types of fractures, fracture mechanisms and reasons for fracturing in relation to metal alloys, ceramics and metal-ceramic structures
- describe the micro and macro structure of metals, alloys and ceramics
- describe the composition and treatment of the material groups dental alloys and ceramics
- explain corrosion, corrosion types and other factors that influence degradation of dental alloys in an oral environment
- explain chemical and micro-mechanical bonds between dental porcelain and relevant types of alloys
- describe the various mechanical properties on the basis of a stress and strain diagram
- describe relevant testing methods for evaluating the mechanical properties of alloys and ceramics in relation to relevant international standards for testing of dental alloys and ceramics
- describe digital techniques for reading/scanning, designing and producing oral prosthetics solutions
- explain relevant materials used in the digital production of oral prosthetics solutions
Skills
The student can
- independently prepare a scientific report based on observations and results from their own materials testing
- under supervision, carry out calibration and fundamental maintenance of the programme’s scanners/readers and digital production units
Teaching and learning methods
The work and teaching methods vary between lectures, self-study, lab exercises and seminars combined with theoretical assignments carried out in groups and individually. The lab exercises may consist of materials testing.
Course requirements
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner.
;
Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.
Assessment
Etter fullført emne har studentene følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hovedpunkter i fagets historie og om innholdet i de mest sentrale styringsdokumentene som regulerer læringsarbeidet i mat og helse i grunnskolen
- har kunnskap om matvarer, bearbeiding av mat og kjøkkenhygiene.
- har kunnskap om hva som kan fremme matdannelse og helsefremmende , bærekraftig og etisk matforbruk.
- har kunnskap om kulturelle variasjoner i mat og måltider og også i et flerkulturelt perspektiv.
- har kunnskap om viktige kostholdsutfordringer hos barn og unge og hvordan skolen kan tilrettelegge for et helsefremmende kosthold.
- har kunnskap om hvordan didaktiske kategorier som mål, innhold, elevforutsetninger, rammebetingelser og vurdering inngår i planlegging, gjennomføring og vurdering av elevenes læringsarbeid i mat og helse
;
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i mat og helse med fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og elevers ulike behov og grunngi faglige og didaktiske valg
- kan anvende ulike matlagingsmetoder til å lage mat med fokus på helse, kulturelt mangfold og bærekraftig forbruk
- kan lage trygg mat og redusere matsvinn og smitte gjennom mat
- kan bruke digitale verktøy og medier i undervisningen
- kan kritisk vurdere kostholdsinnformasjon og undervisningsmateriellopp mot eksisterende forskning
- kan bruke faggrep og finne fram til, anvende og vurdere forskningsbasert kunnskap med relevans for faget mat og helse
- kan konkretisere og integrere mål i læreplanen i tverrfaglige emner (gjelder 1.-7. trinn)
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene (gjelder 5.-10. trinn)
- kan bruke fagspråk og veilede elevene i deres utvikling av fagspråk
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan se faget mat og helse i et samfunnsaktuelt perspektiv og forstå hvordan faget kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i faget
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i mat og helse og har innsikt i relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger
- kan anvende faget mat og helse som læringsmiljø og danningsarena
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i mat og helse med fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og elevers ulike behov og begrunne faglige og didaktiske valg
- kan lede læringsarbeidet i mat og helse ved å differensiere og variere undervisningen, og ved å gjennomføre en læringsorientert vurderingspraksis
kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, skapende evne og evne til å arbeide systematisk med faglige problemstillinger
Permitted exam materials and equipment
Mat og helse 1 er bygget opp rundt praktisk og teoretisk arbeid knyttet til temaene. Fagstoff tilrettelegges, presenteres og arbeides med også i form av forelesninger, praktiske leksjoner, gruppearbeid og selvstudier (både praktisk og teoretisk).
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltakelse på følgende aktiviteter: Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltakelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.
Da arbeidskravene omfatter både innlevering og deltakelse i gruppebaserte aktiviteter, skiller oversikten kravene i to kategorier. Nærmere spesifikasjon finnes i undervisningsplan. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i mat og helse avlegges:
;
Arbeidskrav med krav til innlevering:
- Individuell kostberegningsoppgave (kostholdsplanleggeren.no). Formålet med arbeidskravet er å øke studentenes forståelse av kostberegning og vurdering av næringsstoffer (1200 ord +/- 10 %, figurer og tabeller kommer i tillegg).
- Fagoppgave i gruppe som består av en faglig og en didaktisk del. Omfanget blir avgjort ut fra gruppestørrelse (2500 ord +/- 10 % per student).
- Årsplan. Gruppeoppgave hvor studentene skal lage årsplan for valgt klasse innen 1-7. trinn (totalt for hele gruppen: 1200 ord +/- 10 %, tabell kommer i tillegg).
;
Arbeidskrav med krav til innlevering og deltakelse:
- Ledet praktisk leksjon av studenter (gruppearbeid) med ulike oppgitte temaer: Didaktisk opplegg og budsjett leveres 1 uke før leksjonen. Hensikten er å lage et metodisk undervisningsopplegg for medstudenter med forevisning (praktisk tilberedning av en rett) over et fastsatt emne. (Forberedelse og 4 timers gjennomføring).
- Frokost, skolemat og borddekking. Arbeidskravet er et gruppearbeid hvor studentens skal gjennomføre et didaktisk opplegg. Budsjett og didaktisk plan for arbeidet leveres 1 uke før leksjonen. Hensikten er å lage et metodisk undervisningsopplegg for medstudenter med studentforevisning over et fastsatt emne. (Forberedelse og 4 timers gjennomføring).
- Framlegg om pedagogisk programvare i faget som gjennomføres i teoretisk leksjon. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal få erfaring med å vurdere digitale ressurser ut fra et kildekritisk vinkling. (20 minutter per gruppe). Skriftlig oppgave er knyttet til fremlegget (800 ord).
- Mat og forbruk. Hensikten med arbeidskravet er å følge et produkt fra produksjon til butikk og vurdere priser i ulike butikker og vurdere merking av matvarer. Studentene skal i tillegg i grupper tilberede to retter til en lav fastsatt pris, og levere en skriftlig gruppeoppgave om temaet (totalt for hele gruppen: 800 ord +/- 10 %).
;
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Examiners
Eksamensform
Eksamen består av to deleksamener. Karakterene fra deleksamen 1 og deleksamen 2 vektes likt ved samlet karakter.
;
Deleksamen 1:
Individuell praktisk/didaktisk eksamen. Et praktisk/didaktisk arbeid fremføres individuelt for en gruppe på fire-fem studenter. Hver student foreviser (praktisk tilberedning av en rett) individuelt for valgt målgruppe etter ulike tilberedningsmetoder og -prinsipper. Studenten trekker oppgaven minimum 48 timer før eksamenstidspunktet. Hver student har 15 minutter til rådighet ved den praktiske forevisningen.
;
Deleksamen 2:
Individuell muntlig eksamen med ca. 20 minutters varighet. Eksamen omfatter hele pensum.
;
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
;
Deleksamen 1:
Ved ny/utsatt eksamen vil det praktisk/didaktiske arbeidet fremføres uten gruppe tilstede.
;
Deleksamen 2:
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Overlapping courses
Se under Vurdering/eksamen.