EPN-V2

TAB1400 Oral Health – Occlusion and Pathology Course description

Course name in Norwegian
Oral helse - bittfysiologi og patologi
Study programme
Bachelor Programme in Dental Technology
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Grade scale A-F

Required preliminary courses

5 credits overlap with the course TANN1200 Dental Materials

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can explain the factors that contribute to pathology in the oral cavity
  • can describe the mechanisms behind and the consequences of the diseases caries, gingivitis and periodontitis
  • can describe the oral cavity’s orthofunction in connection with tooth loss
  • can explain the relevant procedures for hygiene and taking impressions of a patient's teeth
  • is familiar with bite splints as a protection/treatment option in connection with function-related illness
  • is familiar with areas of use and possible consequences of the use of teeth whitening trays

Skills

The student can

  • produce a flexible splint
  • under supervision, make simple impressions of a patient referred by a dentist
  • carry out legally required record keeping and secure storing of files

General competence

The student can

  • reflect on different views on dental health in relation to different age groups and cultures
  • participate in an interdisciplinary exchange of opinions about the choice of splint therapy in a given case

Teaching and learning methods

Emnet legger vekt på å anvende digitale verktøy innenfor eget utdanningsprogram og å utvikle læringsoppgaver og undervisningsopplegg for å imøtekomme elevenes ulike behov. Sentralt i dette emnet er tilrettelegging gjennom digitale verktøy som fremmer likeverdig opplæring og inkludering. I emnet skal studenten planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Course requirements

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • a minimum attendance of 90 % at demonstration lectures in the laboratory
  • a minimum attendance of 80 % at skills training, seminars and scheduled group work

Assessment

Individual home exam over two days. Either a written assignment of 1,000 words (+/- 10 percent), or a film/video, podcast, up to ten minutes

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om formidling gjennom digital teknologi med lyd, bilde og video
  • har kunnskap om tilgjengelighetsfunksjoner og universell utforming
  • har kunnskap om undervisningsstrategier og opplæring som fremmer dybdelæring
  • har kunnskap om personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og anvende multimodale læringsressurser til bruk i fag- og yrkesopplæringen
  • kan planlegge, anvende og evaluere bruken av digitale verktøy i tilpasset opplæring
  • kan utvikle undervisningsopplegg basert på omvendt undervisning og blandet læring
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge opplæringen for en mangfoldig elevgruppe ved bruk av digitale verktøy
  • kan kritisk reflektere over opplæring og bruk av digitale verktøy i tilpasset opplæring
  • kan anvende undervisningsprinsipper i produksjonen av multimodalt innhold og digital opplæring

Grading scale

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Refleksjonsoppgave om profesjonsfaglig digital kompetanse og undervisningsdesign. Individuell oppgave som dokumenteres i form av skriftlig oppgave på 1500 ord +/-10%.
  2. Utarbeidelse av et digitalt undervisningsopplegg til bruk i egen undervisning. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
  3. Gjennomføre et utviklingsarbeid, med påfølgende deling av erfaringer og oppdagelser i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 4-6 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Overlapping courses

5 credits overlap with the course TANN1100 Dental Morphology and Biology