EPN-V2

TAB1200 Dental Material Science 1 Course description

Course name in Norwegian
Dental materialvitenskap 1
Study programme
Bachelor Programme in Dental Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Dette emnet tar for seg mat satt i sammenheng med livsstil og forbruk. Didaktiske perspektiver knyttet til fagområdet er vesentlig i emnet. Alle temaene omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid i faget. I tråd med de nasjonale retningslinjer for utdanningen legges det særlig vekt på mat og måltiders helsemessige dimensjon. Praktisk arbeid vil bli vektlagt og vil bli sett i lys av aktuell teori.

;

Tema 1 Mat og livsstil

  • Norsk ernæringspolitikk og ernæringskunnskap
  • Nasjonale kostanbefalinger og helsefremmende livsstil
  • Mattrygghet og matvarehygiene
  • Matallergi og matintoleranse
  • Ferdigheter, praktiske metoder og ferdigheter og bruk av redskaper
  • Vurdering og praktisering av ulike oppskrifter
  • Måltidets helhetlige presentasjon

;

Tema 2 Mat og forbruk

  • Varemerking, produksjon og valg av råvarer
  • Begrepet trygg mat
  • Produktinformasjon og reklame
  • Miljøbevissthet og bærekraftig utvikling
  • Viktige lover og forskrifter som gjelder forbrukerens rettigheter og plikter
  • Gjenbruk og gjenvinning

;

Tema 3 Mat og kultur

  • Måltidsskikker til hverdag, høytid og fest
  • Kunnskap om Norsk tradisjonsmat
  • Mat i ulike kulturer og religioner
  • Samisk mattradisjon
  • Hvordan matkultur skaper identitet
  • Fagets historie
  • endringer i arbeidsfordeling, arbeidsoppgaver og likestilling
  • endringer i redskaper, tillagingsmåter og matvaner frem til i dag
  • Naturen som ressurs i matlagingen

;

Tema 4 Fagdidaktikk

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i grunnskolen
  • Skole- hjemsamarbeid
  • Tilpasset opplæring
  • IKT - søke etter informasjon, presentere og sammenligne og vurdere næringsinnhold
  • LMS - felles læringsplattform
  • Entreprenørskap og/ eller produktutvikling
  • Flerkulturelle problemstillinger
  • Likestilling

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the stydy programme

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe relevant methods for testing of the physical and chemical properties of dental materials
  • can explain physical concepts and theories relating to dental material science
  • can explain the surface properties of dental materials
  • can describe the structure of the periodic table and atoms and types of chemical bonding
  • can present simple balanced chemical equations and explain the mole concept
  • can explain concentrations and pH
  • can explain organic and inorganic compounds, functional groups and network solids that may be included in dental materials
  • can explain electrochemical processes and their importance to corrosion in an oral environment
  • can describe the composition and treatment of auxiliary dental materials
  • can explain different types of dental plaster and other model materials, their areas of use and properties
  • can explain the most common dental impression materials, their areas of use and properties
  • is familiar with different types of composite materials and dental cements and their areas of use
  • can describe how polymers should be treated and processed to preserve the material properties
  • can explain the most common polymer materials used in odontology
  • can explain polymers’ physical and chemical properties
  • explain polymerisation processes and the importance of a high rate of conversion

Skills

The student can

  • carry out simple stoichiometry calculations based on a balanced chemical equation

General competence

The student can

  • use, store and dispose of relevant dental technology materials and chemicals in an independent and correct manner with regards to health, safety and the environment (HSE) for the purpose of establishing good procedures and attitudes in the laboratory

Teaching and learning methods

The work and teaching methods include lectures, self-study, lab exercises and seminars combined with theoretical assignments carried out in groups and individually. The lab exercises may consist of materials testing.

Course requirements

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • a minimum attendance of 90% at demonstration lectures and lab exercises
  • a minimum attendance of 80% in skills training, seminars and compulsory supervision

Assessment

Supervised individual written exam, combination of multiple choice and free text assignments, up to 4 hours

Permitted exam materials and equipment

Kalkulator utlevert av universitetet.

Grading scale

Grade scale A–F

Examiners

An external examiner contributes to the preparation and quality assurance of the exam questions.

Two internal examiners will assess all exams.

Overlapping courses

10 credits overlap with the course TANN1200 Dental Materials