EPN-V2

TAB1150 Oral Health - Dental Morphology, Biology and General Anatomi Course description

Course name in Norwegian
Oral helse - tannmorfologi, biologi og generell anatomi
Study programme
Bachelor Programme in Dental Technology
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

The course focuses on the oral biological environment. It imparts knowledge of the biology of the oral cavity and its anatomical structures such as teeth, jaw joints and facial muscles. Dental morphology provides knowledge of the macroscopic anatomy of teeth.

The course looks at the relationship between the anatomical structures of the oral cavity, salivary glands and oral fluids. Through case studies and introductory work processes related to prosthetics, the dental technologist's need for morphological knowledge is introduced. This knowledge is intended to produce an overall understanding of normal conditions in the oral cavity.

Division of credits in the course. Theory 7 and skills training 8.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student can

  • explain the oral cavity’s normal anatomy and function, and has a fundamental knowledge about the most common biological reactions
  • name the various developmental stages of human teeth
  • explain teeth’s macroscopic anatomy, anatomical variations and dental nomenclature
  • describe the individual teeth in the permanent dentition
  • explain the structure and function of the jaw joint
  • describe the muscles of the head and neck, with emphasis on muscle insertions and function
  • explain the structure and function of the oral mucosa, salivary glands and saliva and describe the interaction between the anatomical structures of the oral cavity and oral fluids
  • explain the purpose and prerequisites for making impressions and models

Skills

The student can

  • make a functional work model and antagonist model to fixed prosthetics in acceptable quality
  • make a functional individual dental impression spoon
  • make functional plaster models and pertaining bite plates for bite registration of acceptable quality
  • recreate a fully anatomical wax crown with adequate recognisable morphology

Teaching and learning methods

The work and teaching methods vary between lectures, demonstration lectures, seminars, skills training and self-study. For parts of the teaching, the flipped classroom method is used in which digital learning resources are made available for the students in advance. Student work comprises written and practical assignments, individually and in groups. In seminars, subject matter can be presented both by students and lecturers for discussion.

Course requirements

Emnet omhandler de medisinske og omsorgsmessige forhold som er relevante for stråleterapi, og tar for seg basisfagene: generell og spesiell onkologi samt kommunikasjon med og omsorg for kreftpasienter, med spesiell vekt på de omsorgsbehov som er aktuelle ved strålebehandling.

Omfang 10 studiepoeng:

  • Generell onkologi 2 studiepoeng
  • Spesiell onkologi 3 studiepoeng
  • Kreftomsorg 3 studiepoeng
  • Praktisk stråleterapi 2 studiepoeng

Assessment

Emnet STRÅL6010 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6020.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om cellebiologi, tumorpatologi, spredningsveier og klassifisering av kreftsykdom
  • har kunnskap om etiologi, epidemiologi og forebygging av kreft
  • har bred kunnskap om diagnose­metoder og behandlings­modaliteter ved kreftsykdom
  • har inngående kunnskap om de enkelte kreftsykdommer
  • kan gjøre rede for teoretiske begreper innen kommunikasjons­­teori
  • har inngående kunnskap om kreftpasientens situasjon og behov for oppfølging, pleie og omsorg
  • har inngående kunnskap om behandlingsrelaterte bivirkninger hos stråleterapipasienter

Ferdigheter

Studenten

  • kan integrere og kritisk vurdere relevant kunnskap om onkologi ved tilrettelegging for pasient­omsorg i stråleterapi
  • kan analysere og reflektere over etiske problemstillinger i pasientomsorg og egen fagutøvelse
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innen onkologi og stråleterapi
  • kan arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning i stråleterapi

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle onkologiske problemstillinger og løsninger til medstudenter og kollegaer
  • har innsikt og forståelse for det å leve med livstruende og dødelige sykdommer - fysiske, psykiske, sosiale og åndelige aspekter
  • har innsikt i helse- og yrkesetikk og kan identifisere etiske problemstillinger i kreftomsorg

Grading scale

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse ved timeplanlagt gruppearbeid

Overlapping courses

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer