EPN-V2

TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten
Study programme
Bachelor Programme in Dental Technology
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.

Recommended preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

· innsikt om FM-organisasjonen og dens kontekst, FM-organisering, inkludert interessenters behov, krav og forventninger

· innsikt om lederskap og krav i forbindelse med etablering av et FM-ledelsessystem

· kunnskap om planlegging av et FM-ledelsessystem, forberede tiltak for å håndtere risiko og ta hensyn til muligheter samt å fastsette FM-mål og planlegge for å oppnå målene

· kunnskap om å velge ut og skaffe til veie ressursene som er nødvendige for å etablere, iverksette, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre FM-ledelsessystemet

· innsikt om planlegging og styring av drift for å håndtere risiko samt å se og ta hensyn til mulighetene

· kunnskap om overvåking, måling, analyse og evaluering knyttet til organiseringen av og rapporteringen om FM-organisasjonens ytelser

· kunnskaper om avviksanalyse og styring av korrigerende tiltak for derigjennom kontinuerlig å forbedre FM-ledelsessystemet

Ferdigheter

Studenten kan

· gjennomføre analyser i organisasjonen til kjernevirksomheten for å avdekke behov med betydning for FM

· utforme aktuelle krav til god ledelse av FM

· vurdere og formulere mål, herunder analysere og konsekvensvurdere aktuelle risikoområder

· bruke analyseresultater og foreta valg av ressurser

· styre valg av ressurser gjennom egne rutiner og kommunikasjonsrutiner med alle som har behov og interesse i at valgte mål nås

· velge og anvende metoder som er egnet til oppfølging og måling av ytelser

· anvende aktuelle former for håndtering av avvik og forbedring av kravformuleringer og gjennomføringsrutiner

Generell kompetanse

Studenten

· har innsikt i FM-profesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid

· har innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper

· kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangre

Learning outcomes

Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver og gruppearbeid, i tillegg til kollokviegrupper og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra i diskusjonen.

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En aviskronikk eller lignende ikke-akademisk tekst på to sider om et oppgitt tema.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Emneansvarlig informerer om innleveringsfrist.

Course requirements

Eksamen i emnet er hjemmeeksamen over en periode på3 dager/72 timer.

Besvarelsen har en ramme på 15 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.

Assessment

Project examination, consisting of a group assignment with up to 5 students, based on a case with a health claim in the media. The assignment will include the levels of the EBP model. The assignment is submitted as a written paper of 1500 words (+/- 10 prosent) according to further specified criteria.

Each group decides whether their assignment is to be submitted in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Resit exam: If the assignment is given the grade Fail, the group can submit a revised version once.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A - F.

Grading scale

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Examiners

Ellen Nygard

Overlapping courses

The course has 5 ECTS of overlapping content towards BIO1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care.