Programplaner og emneplaner - Student
TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten
- Study programme
-
Bachelor Programme in Dental Technology
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav.
Recommended preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
· innsikt om FM-organisasjonen og dens kontekst, FM-organisering, inkludert interessenters behov, krav og forventninger
· innsikt om lederskap og krav i forbindelse med etablering av et FM-ledelsessystem
· kunnskap om planlegging av et FM-ledelsessystem, forberede tiltak for å håndtere risiko og ta hensyn til muligheter samt å fastsette FM-mål og planlegge for å oppnå målene
· kunnskap om å velge ut og skaffe til veie ressursene som er nødvendige for å etablere, iverksette, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre FM-ledelsessystemet
· innsikt om planlegging og styring av drift for å håndtere risiko samt å se og ta hensyn til mulighetene
· kunnskap om overvåking, måling, analyse og evaluering knyttet til organiseringen av og rapporteringen om FM-organisasjonens ytelser
· kunnskaper om avviksanalyse og styring av korrigerende tiltak for derigjennom kontinuerlig å forbedre FM-ledelsessystemet
Ferdigheter
Studenten kan
· gjennomføre analyser i organisasjonen til kjernevirksomheten for å avdekke behov med betydning for FM
· utforme aktuelle krav til god ledelse av FM
· vurdere og formulere mål, herunder analysere og konsekvensvurdere aktuelle risikoområder
· bruke analyseresultater og foreta valg av ressurser
· styre valg av ressurser gjennom egne rutiner og kommunikasjonsrutiner med alle som har behov og interesse i at valgte mål nås
· velge og anvende metoder som er egnet til oppfølging og måling av ytelser
· anvende aktuelle former for håndtering av avvik og forbedring av kravformuleringer og gjennomføringsrutiner
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i FM-profesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
· har innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
· kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangre
Learning outcomes
Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver og gruppearbeid, i tillegg til kollokviegrupper og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra i diskusjonen.
Teaching and learning methods
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En aviskronikk eller lignende ikke-akademisk tekst på to sider om et oppgitt tema.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Emneansvarlig informerer om innleveringsfrist.
Course requirements
Eksamen i emnet er hjemmeeksamen over en periode på3 dager/72 timer.
Besvarelsen har en ramme på 15 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.
Assessment
Project examination, consisting of a group assignment with up to 5 students, based on a case with a health claim in the media. The assignment will include the levels of the EBP model. The assignment is submitted as a written paper of 1500 words (+/- 10 prosent) according to further specified criteria.
Each group decides whether their assignment is to be submitted in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Resit exam: If the assignment is given the grade Fail, the group can submit a revised version once.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A - F.
Grading scale
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Examiners
Ellen Nygard
Overlapping courses
The course has 5 ECTS of overlapping content towards BIO1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care.