Programplaner og emneplaner - Student
TAB1050 Public Health and Health Management Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse og helseforvaltning
- Study programme
-
Bachelor Programme in Dental Technology
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course has been developed for all the bachelor’s degree programmes at the Faculty of Health Sciences that fall under National guidelines for the health and social care programmes (RETHOS).
The course concerns public health and health management. Public health emphasises how health challenges are divided among the population, based on causal connections and risk factors relating to health, education, work and living conditions. Health management emphasises international guidelines and conditions that affect disease, health and quality of life among the population at the individual, group and social levels.
The course contributes to achieving a fundamental profession-oriented understanding of the health services’ organisation, relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge
The student
- can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
- can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
- can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
- can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
- is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
- can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
- can describe the goals for sustainable development and their significance for public health
Skills
The student
- can reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
- can find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
- can reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til religion og livssyn, etikk og filosofi og kan forstå dette i lys av mer generelle kunnskapsteoretiske og pedagogiske posisjoner
- har bred kunnskap om fagforståelser, kunnskaps- og danningsforståelser i KRLE-feltet
- har oppnådd omfattende kunnskap om god utøvelse av skolefaget KRLE, blant annet om literacy, arbeidsmåter og læringsressurser med relevans for KRLE-undervisning
- har bred kunnskap om hvordan RLE-faglig teori og metode kan anvendes i skolerettet forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig, og forskningsmessig forsvarlig måte
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
- kan ta i bruk et stort tilfang av arbeidsmåter i undervisningen og bruke disse på en reflektert og adekvat måte, blant annet ulike utforskende arbeidsmåter, ekskursjoner, strukturert dialog i klasserommet, praktisk-estetiske arbeidsmåter m.m.
- kan ta i bruk ulike digitale verktøy, uttrykk og ressurser i undervisning og tilrettelegging av skolefaget
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
- kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Course requirements
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Permitted exam materials and equipment
En individuell, skriftlig semesteroppgave (i form av et essay) med en selvvalgt problemstilling innen emnets område på 4500 ord +/- ti prosent.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Semsteroppgaven kan omarbeides én gang til ny eksamen.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt.
Examiners
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Overlapping courses
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.