Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA70B Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service Course description
- Course name in Norwegian
- Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In this course, the student will learn about nursing for patients with chronic diseases, loss of function after injury or disease, intellectual disabilities and other complex diseases. The students will encounter patients in their own homes or in residential care homes. They will gain experience of communicating and interacting with patients and next-of-kin. Challenges related to key patient phenomena, functional impairment, mastery, dignity and user participation will be central aspects of the course. Different perspectives on nursing in a care and rehabilitation context are analysed with the home as the arena, at the intersection between paternalism and autonomy, as well as different cultural values. Interprofessional and intersectoral cooperation and service development and innovation are also included in the course. You will complete 7 weeks of practical training in this course.
Required preliminary courses
To start this course you must have passed:
- Passed the first year of study.
- SYKP/SYKP2100 Person Centered Care, 15 credits.
- SYKK/SYKPPRA21 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, 15 credits.
- SYKK/SYKPPRA30 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2, 10 credits.
or equivalent.*
* For year group 2022 at OsloMet, the equivalent is:
- Passed the first year of study.
- SYKK/SYKPPRA20 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, 20 credits.
- SYKP/SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits.
- SYKP/SYKK2000 Theory of Science and Research Methods, 5 credits.
- SYKK/SYKPPRA30 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2, 10 credits.
Learning outcomes
Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i ungdomstrinnet og i videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning. Ved hjelp av læringsteorier begrunnes eget pedagogiske ståsted. Emnet tar også for seg ulike funksjonsutfordringer i alle livsfaser, og belyser sammenhengen mellom kroppens oppbygning og funksjon, samt sentrale sykdomsgrupper. Emnet omhandler dessuten helse miljø og sikkerhet i tilknytning til helse- og oppvekstfaglige yrker og aktuelt lovverk.
Teaching and learning methods
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om ulike læringsteorier, klasseledelse og hvordan bygge relasjoner til og mellom elever samt i fag og yrkesopplæring
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet (inkludert
ivareta ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen)
- har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
- har kunnskap om psykisk helse og kroppens oppbygning og funksjon samt sentrale sykdomsgrupper
- har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler samt oversikt over hovedkategoriene i de reseptbelagte legemidler
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere smittefare i yrkesutøvelsen og kunne forebygge smittespredning
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger og tilrettelegge for systematisk arbeid med de grunnleggende ferdighetene
- kan utøve praktisk førstehjelp
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper for å planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevens/lærlingens behov
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i utdanningsprogrammet
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte sammenhengen mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan legge til rette for entreprenøriell læring, og vise hvordan lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
- kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer
- kan legge til rette for yrkesrelevante opplæringsprosesser, og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
- har innsikt i psykisk helsearbeid, psykiske plager og lidelser som er relevante for yrkesutøvelse og opplæring
Assessment
Contact lecturer approves grade after recommendation from practical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.
Permitted exam materials and equipment
SYKKPRA50x, SYKPPRA50x and SKOMPPRA20 are fully overlapping.
Grading scale
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 14 dager, i form av mappe som består av faglig refleksjon over eget læringsutbytte fra arbeidskrav 4 samt to selvvalgte arbeidskrav i emnet. Omfang 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste. Arbeidskravene som inngår i refleksjonen legges som vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Examiners
Alle hjelpemidler tillatt.
Overlapping courses
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.