Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA50B Nursing Persons with Mental Health Problems Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In this course, students will learn about mental health work, relational skills and factors that promote and harm the mental health of individuals and groups. People's resources and opportunities, but also their vulnerabilities as individuals, are areas of focus. The significance of close relationships and society's influence are important for mental health and are emphasised in the course. This includes patient phenomena such as hope and hopelessness, pain and pain relief, exhaustion and energy.
Required preliminary courses
Passed the courses:
- SYKP/SYKP1000 Theoretical Foundations of Nursing, 13 credits
- SYKK/SYKP1100 Anatomy, Physiology and Biochemistry, 12 credits
- SYKK/SYKP1200 Microbiology and Infection Control, 5 credits
- SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Drug Administration, 5 credits
- SYKK/SYKP1400 Diseases and Health Deficits, 10 credits
- SYKK/SYKPPRA10 The Fundamentals of Nursing, 15 credits
- SYKK/SYKPPRA20 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases, 20 credits
- SYKK/SYKPPRA30K Decision-making in Nursing and Patient Safety, 10 credits
or equivalent
Learning outcomes
Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å bidra aktivt i forskning innen bakteriell diagnostikk og i bekjempelse av antimikrobiell resistens i helsetjenesten og i samfunnet for øvrig. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag innen medisinsk bakteriologi og omfatter historikk, teknologi og fremtidige helsemessige utfordringer. Fokus er på de vanligste bakterielle infeksjonssykdommene og antibiotikaresistens.
Med introduksjon av nye diagnostiske verktøy i klinisk mikrobiologi øker behovet for helsepersonell med inngående kunnskap om teknologiens nye anvendelsesområder og endret praksis. Emnet fokuserer derfor også på sammenhengene mellom klinikk, diagnostikk og epidemiologi for bedre å kunne møte forestående tekniske endringer og fremveksten av resistens mot antimikrobielle agens.
Teaching and learning methods
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om de klinisk mest relevante bakteriene, deres patogenese, epidemiologi, hvordan de diagnostiseres i laboratoriet og spres i miljøet/smitter
- har spesialisert og oppdatert kunnskap om forskjellige antimikrobielle agens, deres virkningsmekanismer og anvendelsesområder
- har inngående kunnskap om resistensutvikling og hvordan dette overvåkes og forsøkes motvirket
- evner å forklare behovet for og utdype fordelene ved å anvende teknologi som massespektrometri og neste generasjons sekvensering i diagnostikk og epidemiologisk forskning
- har spesialisert kunnskap om resistenstesting; muligheter, begrensninger og fremtidige tilnærminger i diagnostikken
- har inngående kunnskap om den globale helseutfordringen som antibiotikaresistens utgjør
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere ulike typer kildemateriale som offentlige nasjonale og internasjonale tilrådninger og forskningslitteratur og formidle sentrale trekk
- kan anvende kunnskaper fra pensum, forskningslitteraturen og fra emnets seminarer til å forklare årsaker til de vanligste infeksjoner og hvordan de diagnostisere
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte komplekse sammenhenger mellom epidemiologi, klinikk og resistensutvikling og se dette opp mot lokale/nasjonale retningslinjer og globale strategier
- kan formidle faglige synspunkter og eget selvstendig arbeid, både til spesialister innen medisinsk mikrobiologi og til allmennheten
- kan forholde seg til forskningsetiske normer og lovverk som regulerer biomedisinsk forskning i klinisk mikrobiologi
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- Presentasjon (poster eller foredrag) av eget fordypningsarbeid, individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter
Permitted exam materials and equipment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over én uke, inntil 3000 ord
Grading scale
Alle hjelpemidler tillatt.
Examiners
Gradert skala A-F
Overlapping courses
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser