EPN-V2

SYKPPRA30K Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

The student must have been admitted to the study programme.

Required preliminary courses

To start this course you must have passed:

  • Passed the first year of study.
  • SYKK/SYKPPRA21 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, 15 credits.

or equivalent.

Learning outcomes

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
  • knows the steps of EBP
  • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
  • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
  • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
  • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
  • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations

Skills

The student

  • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
  • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
  • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
  • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid

General competencies

The student

  • can critically assess health claims in the media
  • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making

Teaching and learning methods

Den muntlige fortellerkunsten er en kunstnerisk uttrykksform som skaper indre bilder i tilhørernes fantasi fremfor å vise eller dramatisere synlige bilder. Muntlig fortellerkunst foregår som et åpent og direkte samspill mellom forteller og tilhørere. Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i den muntlige forteller­kunstens håndverk, teori, tradisjon samt dens funksjon i samtidens medieuttrykk. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg muntlig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Muntlig fortellerkunst er et praksisnært emne.

Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak.

Assessment

  • Theory of science
  • The research process
  • Research design and methods
  • Research ethics
  • Data collection, analysis and interpretation of quantitative and qualitative data

Permitted exam materials and equipment

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav

  • planlegging, gjennomføring og presentasjon av fortellerpraksis på ti timer, gjennomføres individuelt
  • åtte uformelle fortellerstunder i nærmiljøet og én kort logg fra de åtte fortellerstundene presentert gjennom et digitalt medium.
  • gjennomføre tre fortellerstunder/fortellerforestillinger i en offentlig sammenheng
  • utarbeide skriftlig notat hvor man reflekterer og drøfter egen erfaring og observasjon av fortellere opp mot sentral teori

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse. Herunder:

  • fem fortellerforestillinger med profesjonelle fortellere
  • ferdighetstrening i fortellerteknikk
  • fortellerkvelder med gruppearbeid

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning og veiledning.

Grading scale

Eksamen i emnet er todelt:

1. Et muntlig framlegg

Det muntlige framlegget har en varighet på 15 minutter og skal drøfte et emne innenfor faget som kandidaten finner relevant. I det muntlige framlegget skal studenten drøfte sin erfaring fra studiet opp mot teori.

Vurderingen teller 20 prosent av sluttkarakteren.

2. Individuell vurdering av studenten i en fortellerforestilling med etterfølgende muntlig høring

Det gis tre ukers forberedelsestid. Det kunstneriske uttrykket har en varighet på 20 minutter. Den muntlige høringen varer i 10 minutter.

Eksamen er definert som muntlig/praktisk eksamen og kan derfor ikke påklages. Vurderingen av det kunstneriske solouttrykket med muntlig høring teller 80 prosent av sluttkarakteren.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis en ukes forberedelsestid.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid.

Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

Examiners

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied With.

Overlapping courses

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.