Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA30K Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
To start this course, you must have passed:
- SYKP/SYKP1010 Foundations of Nursing 1, 15 credits.
- SYKK/SYKP1110 Anatomy, Physiology and Biochemistry, 15 credits.
- SYKK/SYKPPRA10 Foundations of Nursing 2, 15 credits.
or equivalent.*
* For year group 2023 at OsloMet, the equivalent is:
- Approved work requirements from SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Drug Administration, 5 credits.
Passed course:
- SYKP/SYKP1000 Theoretical Foundations of Nursing/Foundations of Nursing 1, 13 credits.
- SYKK/SYKP1100 Anatomy, Physiology and Biochemistry, 12 credits.
- SYKK/SYKP1200 Microbiology and Infection Control, 5 credits.
- SYKK/SYKPPRA10 Fundamentals of Nursing/Foundations of Nursing 2, 15 credits.
Required preliminary courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the patients’ subjective experiences of disease and suffering and the importance of hope amidst serious illness
- can describe an account of nursing care for medical or surgical treatment
- is familiar with various documentation systems in nursing
- can describe the phenomena pain, treatment of pain and pain relief
- can describe measures to preserve life and health in the event of major accidents and in crisis and disaster situations
Skills
The student
- can systematically map and assess the patient's resources, problems and needs as well as implement measures, and evaluate and document effects (the nursing process)
- can describe for and perform person-centered nursing related to the current patient situation
- can use current clinical mapping and communication tools and be able to justify measures in the practice of nursing
- can document in clinical documentation systems using standardised terminology
- can carry out and assessing relevant nursing procedures
- can apply relevant medical technology in the practical performance of nursing
- can recognise stress and crisis situations in the event of loss and disease and adapting communication based on this
- can communicate with patients and next-of-kin adapted to the level of development/cognitive function and the condition
- can masters HRL and general first aid according to the ABCDE principle
- can implement measures in the event of sub-acute and acute incidents
- can identify ethical dilemmas in practice and reflect on different choices of action
General competence
The student
- can integrate knowledge from pathophysiology and pharmacology in the performance of nursing
- can reflect on responsible drug administration at an individual and systematic level
- can demonstrate responsibility, engagement, independence and can follow professional ethical guidelines when encountering patients, next-of-kin and colleagues
- can reflect on his/her own professional practice and progression
- can reflect on how culture and a cultural understanding can be significant in assessments, planning, performance and evaluation of nursing
Learning outcomes
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om sentrale begreper og analyseredskaper i tekstanalyse
- har innsikt i journalistikkforskning der tekstanalyse, sjangerteori, diskursanalyse og språkanalyse har en sentral plass
- har kunnskap om journalistspråket innen ulike medieplattformer som radio, avis (nett og papir), TV, nett og sosiale medier og kjennskap til kommunikasjonsmodeller og språkmodeller som kan forklare utviklingen av journalistspråket
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere journalistiske tekster metodisk og kritisk
- kan anvende tekst- og diskursanalytiske teorier og metoder i egen forskning
- kan reflektere kritisk over journalistspråket i en historisk kontekst
- kan analysere både verbalspråk og billedspråk i journalistikk
- kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kritisk språkforståelse av journalistikk
- kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor fagområdet og bidra til prosjekter der tekst- og diskursanalyse står sentralt
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å analysere journalistspråklige fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- har kompetanse i å presentere analyser av journalistisk materiale med bakgrunn i akademiske metoder knyttet til tekst- og diskursanalyse, og har utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
- har kompetanse til selvstendig forskningsarbeid innen feltet språk og diskurs gjennom konkret analysearbeid på solid teoretisk og metodologisk grunn
Teaching and learning methods
Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling og drøfting av teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1.) Obligatorisk deltakelse i undervisning og faglige aktiviteter.
- Obligatorisk frammøte er forstått som oppmøte på minimum 80% i faglige aktiviteter og undervisning. Ved fravær ut over 20% og inntil 40% vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav til oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær ut over 40% vil studenten bli trukket fra emnet. Fravær dokumenter med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Formålet med undervisningen er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse gjennom samhandling med medstudenter knyttet til forelesning, faglige og didaktiske diskusjoner og studentframlegg. Dette formålet kan ikke nås bare ved å lese pensum på egenhånd.
2) Seminarframlegg i gruppe. Arbeidskravet er todelt:
- En faglig fremstilling av et selvstendig valgt tema knyttet til pensum og perspektiver i emnet. Framlegget utformes som en kort forelesning der sentrale innsikter settes inn i en litteraturdidaktisk sammenheng og presenteres for medstudenter. Framlegget skal ha et omfang på 20 minutter.
- Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.
3) Innleveringer i forbindelse med veiledning på fagartikkel (eksamen):
· Problemstilling til fagartikkelen
· Notat på 1000 ord +/- 10% før veiledning. Samme målform som fagartikkelen (nynorsk).
Course requirements
Undervisningen er fordelt på to fulle uker. Samlingene kan ha avgrenset tematikk, men det er en tråd i emnet som helhet med problemstillinger knyttet til journalistspråket. Samlingene vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og pensumseminar med bidrag fra emnedeltakerne.
Detaljert undervisningsopplegg publiseres ved semesterstart
Assessment
Alle hjelpemidler tillatt.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Examiners
Gradert skala A-F
Overlapping courses
Emnet består både av arbeid med tekster og musikkutøving som munner ut i en konsertframføring. Temaer som behandles er sosiologiske, psykologiske, flerkulturelle og etiske perspektiver på musikkundervisning.