EPN-V2

SYKP3900B Bachelor's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
  • Introduction

    The bachelor’s thesis is the final academic in-depth paper in the nursing programme. Through the work on the bachelor’s thesis, the student will delve into a delimited area of research, and have the opportunity to develop his/her own academic independence. The topic must be linked to the nursing profession, patients and/or next-of-kin. The bachelor’s thesis must include systematic literature searches to apply results from recent research related to the chosen research question. The bachelor’s thesis must be presented in a systematic and clear manner. The title of the bachelor’s thesis will also be included on the diploma.

  • Required preliminary courses

    Passed first and second year of the programme.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

    Knowledge

    The student

    • can discuss the nurse’s role and responsibilities in a chosen area of specialisation
    • can summarise relevant research and professional development in the chosen specialisation

    Skills

    The student

    • can create a project description, including a time schedule and how he/she intends to complete the bachelor’s thesis with the resources available
    • can formulate a clear research question relating to nursing, which is possible to answer within the framework of the thesis
    • can carry out an independent systematic literature review in accordance with the applicable research standards
    • can clarify concepts, analysing and assessing different sources of information, and using these sources to formulate relevant argumentation
    • can present specialist literature in an independent, logical, critical and systematic manner

    General competence

    The student i

    • can disseminate and arguing for strengths and weaknesses of his/her own study in a substantial and methodical manner
    • can reflect on relevant research ethics issues
  • Teaching and learning methods

    Gjennom dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende ved akutt og/eller kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død. Det legges vekt på å forstå sentrale pasientfenomen som smerte, angst, håp, lidelse, livskvalitet og verdighet i et alders- og flerkulturelt perspektiv. Studenten skal videreutvikle sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er akutt og/eller kritisk syke. Kunnskapen fra dette emnet vil danne et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne veilede pasienter og omsorgspersoner i deres opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom. Kunnskapen vil også være nødvendig for at studenten skal kunne bearbeide egne reaksjoner på ulike hendelser og veilede kolleger i deres opplevelser og reaksjoner.

  • Course requirements

    Opptak til studiet.

  • Assessment

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
    • har inngående kunnskap om teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
    • har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser og behov
    • har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
    • har inngående kunnskap om flerkulturell kompetanse i klinisk sykepleie

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende pasients psykososiale behov
  • Permitted exam materials and equipment

    Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

  • Grading scale

    Ingen.

  • Examiners

    Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på tre til fire studenter, tre dager. Studentene skal drøfte en metode eller teori for mestring av psykisk stress og pasientrollen ved akutt og/eller kritisk sykdom. Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent). Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

  • Overlapping courses

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.