EPN-V2

SYKP2100B Person Centered Care Course description

Course name in Norwegian
Personsentrert sykepleie
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

For practical training, there is a requirement for 80% attendance in theory, activities and practical training that is marked compulsory in the timetable, as well as 90% attendance during the practical training period itself. The student fills in the self-assessment for the start of the practical training, the rotating schedule during the first week of practical training and the self-assessment form no later than two working days before the agreed mid- and final assessment. Other compulsory assignments included in the overall assessment of the course are:

  • Courses in blood test.
  • Individual assignment, scope of 1,500 words (+/- 10 %).

Required preliminary courses

To start this course, you must have passed:

  • SYKP/SYKP1010 Foundations of Nursing 1, 15 credits.
  • SYKK/SYKP1110 Anatomy, Physiology and Biochemistry, 15 credits.
  • SYKK/SYKPPRA10 Foundations of Nursing 2, 15 credits.

or equivalent.*

* For year group 2023 at OsloMet, the equivalent is:

  • Approved work requirements from SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Drug Administration, 5 credits.

Passed course:

  • SYKP/SYKP1000 Theoretical Foundations of Nursing/Foundations of Nursing 1, 13 credits.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomy, Physiology and Biochemistry, 12 credits.
  • SYKK/SYKP1200 Microbiology and Infection Control, 5 credits.
  • SYKK/SYKPPRA10 Fundamentals of Nursing/Foundations of Nursing 2, 15 credits.

Learning outcomes

Assessment in practical training.

The assessment takes its point of departure in given criteria based on learning outcomes for the course, criteria for failing the practical training, criteria for suitability assessment and compulsory activities carried throughout the entire course. During the practical training period, a minimum of 90 percent attendance is required to pass the practical training. For more information, see the general part of the programme description about the assessment of practical training.

If the student has failed the practical training, the whole practical training course must be retaken. This includes associated requirements.

Teaching and learning methods

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Course requirements

Harald Hornmoen

Assessment

Målet med emnet er at studenten skal utvikle særskilt kunnskap om og kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetodologi og forskerroller i barnehageforskningen. Emnet gir fordypning i å lese og forstå forskning, betydningen av forskningsoversikter og å ta kritisk stilling til innhold i foreliggende forskning. Undervisningen setter forskning ved Institutt for barnehagelærerutdanning i sammenheng med nasjonal og internasjonal forskning. Det forventes stor grad av selvstendighet og aktiv deltagelse fra studentene.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om tematiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til barnehagerelevant forskning
  • har utviklet sin kunnskap om forskningsdesign, forskningsoversikter, forskningsmetoder, analyse og forskningsetikk
  • har særskilt kunnskap om ulike forskerroller og deres implikasjoner for forsknings- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan lese, forstå, orientere seg i og formidle forskning
  • kan lage en oversikt over aktuell forskning innenfor et bestemt felt
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign
  • kan analysere og reflektere kritisk over ulike forskerroller

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lese forskningspublikasjoner og identifisere likheter og forskjeller i hvordan publikasjonene er bygd opp
  • kan analysere og reflektere kritisk over forskningsdesign og metodologi i barnehagerelevant forskning
  • kan utvikle et forskningsdesign og kritisk reflektere over metodologien i eget prosjekt
  • kan identifisere forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehagerelevant forskning

Grading scale

Forelesninger, gruppearbeid, workshops og besøk i utvalgte forskergrupper ved OsloMet er aktuelle arbeidsformer i emnet. Emnet krever en stor grad av selvstendighet hos studenten, både i arbeid med forskningsoversikter og metodologiske problemstillinger.

Examiners

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Studenten skal lage en poster som gir en oversikt over forskning innenfor et tema som er relevant for barnehagefeltet. Posteren skal utarbeides innenfor et oppgitt format, presenteres og gjøres digitalt tilgjengelig for alle studentene. Studentene skal gi tilbakemelding på minst én presentasjon. Omfang: Én poster og en 10-15-minutters presentasjon. Arbeidet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.
  • Planlegge og gjennomføre et møte med en forsker/forskergruppe ved OsloMet. Møtet skal handle om metode eller metodologi (omfang min. 45 minutter) og gjennomføres i gruppe.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.

Overlapping courses

Individuell muntlig presentasjon på inntil 15 minutter og inntil 15 minutters samtale som skal fremføres for medstudenter og sensorer. Studenten skal utarbeide en skriftlig tekst som utdyper de valgte metodologiske perspektivene og som leveres sensorene på eksamensdagen, omfang 900 ord (+/- 10 %). Teksten skal danne grunnlaget for presentasjonen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan studenten fremlegge en bearbeidet versjon av den skriftlige teksten som danner grunnlag for presentasjonen. Ved senere forsøk fremlegges ny oppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.