Programplaner og emneplaner - Student
SYKP2100 Person Centered Care Course description
- Course name in Norwegian
- Personsentrert sykepleie
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
Introduction
In this course, you will learn about person-centered nursing, particularly related to acute, critical, and chronic illnesses, mental health, and substance abuse. The course builds upon the foundation of nursing and scientific principles from the first year of study. Integrating diverse knowledge that forms the basis for nursing decision-making processes is central and carries a fundamental understanding that physical and mental health are closely intertwined throughout the lifespan.
Key elements of the course also include an introduction to scientific theory and methodology as a basis for searching literature and knowledge related to the course's themes. Here, you will learn about the knowledge pyramid and search using PICO (patient/population, intervention, comparison, and outcomes)."
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Kunnskap
- Ha kunnskap om samfunnsansvar og bærekraft, inkludert FNs bærekraftsmål, både virksomheters og interessenters rolle
- Kunne identifisere sentrale etiske spørsmål i virksomhet og styring
- Kunne demonstrere forståelse av hvordan internasjonale trender knyttet til bærekraft og grønn industripolitikk påvirker krav til virksomheters rapportering av ikke-finansiell informasjon (ESG)
- Ha kunnskap om rapporteringskrav og frivillige rapporteringsstandarder
- gjøre rede for lovkrav og EUs krav til ESG-rapportering (inkludert EUs taksonomi) og konsekvenser for selskaper.
- ha inngående kunnskap om CSRD (corporate sustainability reporting directive) og ESRS rapportering (European Sustainability Reporting Standards)
- kunne utarbeide, lese og vurdere bærekraftrapporter og ESG informasjon
Ferdigheter
- Bidra til planlegging, gjennomføring og videreutvikling av foretaks bærekraftsrapportering for å overholde reguleringer og gi brukernyttig informasjon
- Gjennomføre prosesser med identifikasjon og analyse av vesentlige eksterne og bedriftsøkonomiske effekter knyttet til samfunnsansvar og bærekraft
- Vurdere foretaks interne kontroll og annen kritisk infrastruktur for gjennomføring av bærekraftrapportering
- Kunne ta beslutninger basert på informasjonen fra en organisasjons bærekraftrapportering
Kompetanse
- Ha tilstrekkelig teoretisk og praktisk kompetanse til å kunne holde seg oppdatert på den løpende faglige utviklingen innenfor bærekraftrapportering og regulering
- Kunne utveksle faglige synspunkter og erfaringer med og formidle sentralt fagstoff til andre innen fagområdet, profesjonen og andre interessenter
- Ha god kjennskap til de lovkrav, reguleringer og standarder som finnes for bærekraftrapportering
Teaching and learning methods
Lectures, group work, teaching programs from the University Library, seminars with presentations and self-study.
Course requirements
Ingen
Assessment
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 3 timer.
Permitted exam materials and equipment
ESRS standardene (European Sustainability Reporting Standards)
Grading scale
Emnet tematiserer barns danning i en digital verden og idealer om inkluderende og likeverdige muligheter. Barnet sees i global og lokal sammenheng på én og samme tid, og emnet undersøker hvordan bevegelige begreper som kultur, mangfold, digitalisering og inkludering kan belyses, diskuteres og forstås i forskning- og barnehagefeltet. Emnet drøfter krav til etikk, dømmekraft og refleksjon for digitale praksiser i barnehagen. Gjennom forskningslitteratur og aktiv utprøving skal studentene undersøke og analysere hvordan digitale verktøy kan fungere som redskap i inkluderende barnehagepraksiser. Emnet problematiserer og diskuterer barndom i et teknologirikt samfunn, som påvirker barns kultur, populærkultur, ulike uttrykksmåter og danning. Vitenskapsteoretiske innganger og etiske perspektiver presenteres. Emnet undersøker hvordan fenomener som inkludering og digital danning henger sammen og forstås i barnehagen.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Overlapping courses
Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og prøver ut verktøy, modeller og redskaper introdusert i samlingene.