EPN-V2

SYKP2000B Theory of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

The course builds on SYKP/SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care. This course teaches students how to work in a scientific manner. They should be able to read research articles and gain insight into methodical strengths and weaknesses of said articles. Qualitative and quantitative methods, or a combination of these are part of the course. Students will study the research process and basic scientific methods through practical exercises. The course contributes to understanding how scientific methods lay the basis for research results.

Recommended preliminary courses

Eksamen består av to deler:

En prosjektoppgave på mellom 5000 og 7000 ord som redegjør for resultatene som er nådd og for begrunnelser for valg av faglige og metodiske angrepsvinkler. Dersom oppdragsgiver ønsker det, kan det etter avtale med instituttet gjøres endringer i krav til prosjektoppgaven.

En muntlig gruppeeksamen i form av en diskusjon av oppgaven med kommisjonen.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is capable of

  • explaining the stages of the research process
  • describing the connection between the theory of science and research methods
  • understanding the interpretation of and the background for key effect estimates and dispersion measures used in scientific studies

Skills

The student is capable of

  • describing methods for the collection and analysis of quantitative and qualitative data
  • reflecting on the concept of quality in qualitative versus quantitative methods such as validity, reliability, soundness and trustworthiness
  • describing differences between the humanistic and natural sciences research traditions

Competence

The student is capable of

  • reflecting on how research results are influenced by choices of method and interpretation during the research process
  • assessing research ethical aspects

Teaching and learning methods

Lectures, group work, seminars with presentations and self-study.

Course requirements

Emnet gir studentene erfaring i å planlegge, organisere og gjennomføre et utredningsprosjekt i samarbeid med en oppdragsgiver. Emnet gir studentene mulighet til å jobbe med problemstillinger som er aktuelle for praksisfeltet ved bruk av arbeidsformer fra arbeidslivet. Studentene får mulighet for å anvende kunnskaper og perspektiver fra masterstudiet i en utredningsoppgave, de får trening i å belyse et tema fra ulike faglige perspektiv, og de får erfaring i å samarbeide med andre om en slik oppgave.

Assessment

Group project exam

  • Groups until 7 students
  • Scope of 3,000 words (+/- 10%).

Resit exam: A student who fails the ordinary exam, may nevertheless submit a reworked version as a resit.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • Spesialisert innsikt i utfordringer innenfor et begrenset felt innen administrasjon og styring.
  • Inngående forståelse for hva tverrfaglig tilnærming innebærer og kan bidra med

Ferdigheter:

Studenten kan

  • Planlegge, organisering og gjennomføre et tverrfaglig prosjekt formulert av en ekstern oppdragsgiver.
  • Kombinere kunnskap og teoretiske perspektiver fra ulike fag innen studiet for å belyse reelle utfordringer for administrasjon og styring i offentlig sektor.
  • Benytte relevant teori og metode i et prosjektarbeid.
  • Reflektere og vurdere eget arbeid.
  • Reflektere over hvordan disipliner, teorier og metoder er relevante for oppgaven.

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • Samarbeide om et prosjekt.
  • Presentere resultater fra et prosjekt muntlig og skriftlig.

Grading scale

Ved semesterstart etableres prosjektgrupper som består av minst to og maksimum tre studenter. Prosjektene skal være basert på inngåtte avtaler med eksterne oppdragsgivere om oppdrag som krever bearbeiding av data basert på ny datainnsamling eller bruk av tilgjengelige data. Resultatene skal formidles i en rapport. Oppdraget skal ha et omfang tilsvarende 6 uker fulltidsstudie for hvert gruppemedlem. En prosjektleder hos oppdragsgiver veileder studentgruppen i henhold til avtalen.

Examiners

Alle gruppene må levere et prosjektmandat utarbeidet i samarbeid med oppdragsgiver i begynnelsen av semesteret. Mandatet må godkjennes av faglærer før prosjektet starter.

Videre må alle gruppene gjennomføre en presentasjon av prosjektets resultater for oppdragsgiver. Presentasjonen må være godkjent av faglærer før man kan gå opp til eksamen.

Overlapping courses

Alle.