Programplaner og emneplaner - Student
SYKP1410B Diseases and Health Deficits Course description
- Course name in Norwegian
- Sykdom og helsesvikt
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 13.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Knowledge of pathology and treatment, including pharmacology, are a precondition for the nurse’s assessment, action and decision processes. In this course, the students will acquire knowledge of the most common diseases in medicine and surgery among children and adults. You must also acquire knowledge of pharmacology. This is a preparatory course leading up to SYKK/SYKPPRA20 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, taken in the second year.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the most common diseases that might require medical or surgical treatment, with a focus on symptoms and signs, phases of illness and treatment in children and adults
- can describe the most common tests and examinations used to diagnose disease
- can describe different types of medication, administration methods, pharmacokinetics and pharmacodynamics
- can describe different reasons for variations in the response to drugs
- describing different groups of drugs for the most common internal medicine diseases and conditions requiring surgery, with emphasis on effects, possible side effects and interactions
Skills
The student
- can use reference works such as Felleskatalogen and Legemiddelhåndboka
General competence
The student
- can reflect on how knowledge of the most common diseases and causes of health deficits are key to the practice of nursing
Teaching and learning methods
Self-study, lecturers, workshop, digital learning activities,. The flipped classroom is used as a teaching method for part of the course.
Course requirements
Emnet behandler det administrative arbeidets utvikling og de fenomener og prosesser som er gjenstand for dokumentasjon. Det legger vekt på den forvaltningsmessige, organisatoriske og informasjonsteknologiske utviklingen de seneste 150 årene og dens påvirkning på dokumentasjonspraksis. Emnet har særlig fokus på nåtidens norske administrasjon, forvaltningssystem og organisasjonsprinsipper.
Undervisningsspråk er norsk.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dokumentasjonens rolle og funksjon i et historisk perspektiv
- har grunnleggende kjennskap til forholdet mellom organisasjonsformer og dokumentasjonsflyt
- har kunnskap om informasjonsteknologiens utvikling og forskjellige perspektiver på dens virkninger
- har god kunnskap om norsk forvaltningspraksis
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre muntlig og skriftlig for dokumentasjonens formål og funksjon i dag og i et historisk perspektiv
- kan beskrive grunnleggende dokumentasjonsformer og de sammenhengene de har oppstått i
- kan diskutere dagens administrative praksis og de utfordringer teknologiutviklingen innebærer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over utviklingen av informasjonsteknologi, organisasjon, arbeidsprosesser og dokumentasjonspraksis
Grading scale
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, studiebesøk og gruppearbeid. Undervising skjer fysisk på campus.
Examiners
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en poster om et oppgitt tema i tilknytning til emnets innhold. Posteren skal presenteres muntllig, ca. 15 minutter, for medstudenter og lærere i plenum. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal reflektere over og drøfte grunnleggende temaer i emnet.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Overlapping courses
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.