EPN-V2

SYKP1410 Diseases and Health Deficits Course description

Course name in Norwegian
Sykdom og helsesvikt
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
13.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Knowledge of pathology and treatment, including pharmacology, are a precondition for the nurse’s assessment, action and decision processes. In this course, the students will acquire knowledge of the most common diseases in medicine and surgery among children and adults. You must also acquire knowledge of pharmacology. This is a preparatory course leading up to SYKK/SYKPPRA20 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, taken in the second year.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the most common diseases that might require medical or surgical treatment, with a focus on symptoms and signs, phases of illness and treatment in children and adults
  • can describe the most common tests and examinations used to diagnose disease
  • can describe different types of medication, administration methods, pharmacokinetics and pharmacodynamics
  • can describe different reasons for variations in the response to drugs
  • describing different groups of drugs for the most common internal medicine diseases and conditions requiring surgery, with emphasis on effects, possible side effects and interactions

Skills

The student

  • can use reference works such as Felleskatalogen and Legemiddelhåndboka

General competence

The student

  • can reflect on how knowledge of the most common diseases and causes of health deficits are key to the practice of nursing

Teaching and learning methods

Self-study, lecturers, workshop, digital learning activities,. The flipped classroom is used as a teaching method for part of the course.

Course requirements

Informasjonssøking og informasjonsinnhenting har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben, ulike mobile teknologier og kunstig intelligens er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste personer i samfunnet. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette emnet tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferd vil variere med informasjonsbehovet og brukergrensesnitt i søkesystemet. Atferden vil også påvirkes av faktorer som kontekst og brukermangfold. Emnet inkluderer også grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.

Undervisningsspråk er norsk.

Assessment

BIB1500 Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1520 Informasjonssystemer

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner sentrale teorier om informasjonsbehov og informasjonssøkeatferd
  • kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
  • har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
  • forstår at brukere er mangfoldige

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov
  • kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov
  • kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan veilede forskjellige typer brukere basert på en vurdering og forståelse av deres informasjonsbehov
  • kan evaluere søkesystemer i kontekst av interaksjonsmekanismer og brukergrensesnitt

Grading scale

Undervisningen består av forelesninger og plenumsdiskusjoner. Studentene tilegner seg i tillegg stoffet ved selvstudium og et skriftlig arbeidskrav. All undervisning er på campus.

Examiners

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En skriftlig individuell oppgave knyttet til informasjonsbehov og teorier om informasjonssøkeatferd der formålet er å tilegne seg bedre kjennskap til et utvalg teorier og kunne anvende disse i praksis (omfang: ca. 5 sider).  Formålet med arbeidskravet er å få bedre forståelse for den praktiske anvendelsen av teorier og modeller.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom det skriftlige arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Overlapping courses

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.