EPN-V2

SYKP1060B Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet

Arbeidskrav 1

Individuelt refleksjonsnotat, omfang 2000 ord +/- 10 %.

I løpet av emnet skal studentene gjennomføre et tverrfaglig utviklingsprosjekt i gruppe (2-4 studenter) i tilknytning til praksis. Utviklingsarbeidet danner grunnlag for eksamen, og i arbeidskravet skal det skrives et individuelt refleksjonsnotat hvor studentene reflektere over egen deltakelse i arbeidet og over gruppeprosessen.

 

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet gjennomføres individuelt, består av tre deler og skal gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1: Kartlegging og dokumentasjon i form av 3 utviklingsmål relatert til egen yrkesdidaktisk kompetanse i lys av samfunnets behov for kvalifisert fagarbeidere.

Del 2: To dager hospitering i valgt yrke.

Del 3: Basert på egne utviklingsmål, skal det utarbeides et digital (multimodal) sammendrag og refleksjon over yrkesrelaterte utfordringer i eget programområde i videregående opplæring og samarbeid skole-bedrift. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter i grupper med hverandre vurdering. Omfang av presentasjon skal være 10 minutter.

 

Arbeidskrav 3

Arbeidskravet gjennomfører i grupper på 2. Arbeidskravet består er to deler og skal gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1: Gruppen dokumenter to opplevde yrkesetiske dilemmaer fra pedagogisk praksis. Omfang 800 ord +/- 10 %

Del 2: Gruppen analysere disse dilemmaene og skriver et felles refleksjonsnotat over mulige tiltak/utganger/konsekvenser i lys av skolen som organisasjon og skolens samfunnsoppdrag. Omfang 2000 ord +/- 10 %

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke bestått eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne

Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.

Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

Recommended preliminary courses

Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://x.oslomet.no/courses/course-v1:OsloMetX+ST22+01/about

Required preliminary courses

Eksamen er todelt hvor den ene delen gjennomføres i grupper og den andre delen er individuell.

Del 1: Grupper på 2-4* studenter gjennomfører et tverrfaglig utviklingsprosjekt. Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom en skriftlig grupperapport, omfang 3500 ord +/- 10 %

Del 2: Individuell muntlig eksamen. 30 minutter pr. kandidat. Muntlig eksamen er basert på kjerneelementer i pensum og på læringsutbyttebeskrivelse for emnet.

*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt

I del 1 blir det gitt en felles gruppekarakter som tilsvarer 1/3 del av endelig karakter og utgjør 10 studiepoeng i henhold til Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogikk for yrkesfag trinn 8-13.

I del 2 blir det gitt en individuell karakter som tilsvare 2/3 deler av den endelige karakter.

De to eksamensdelene er uavhengige av hverandre. Dersom man stryker eller har godkjent dokumentert fravær på del 1, kan man likevel gå opp til eksamen i del 2, men begge deler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.

Skriftlig del av eksamen leveres i OsloMets digitale vurderingsverktøy, individuell muntlig høring foregår via nettbasert kommunikasjonsverktøy.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakter F, ikke bestått, på del 1 tverrfaglig utviklingsprosjekt gis det mulighet for å gjennomføre eksamen individuelt. På først ny og utsatt eksamen kan utviklingsprosjektet forbedres, ved senere forsøk må det skrives nytt tverrfaglig utviklingsprosjekt.

  • Ved karakteren F, ikke bestått, på del 2 individuell muntlig eksamen: gjennomføres eksamen på samme måte som ved ordinær eksamen.

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt i del 1, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis. På del 2 kan kandidaten ha med et A4 ark med notater.

Teaching and learning methods

Del 1: Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.  

Del 2: Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.  

Course requirements

ADet benyttes en intern og en ekstern sensor.

Assessment

Se programplanen

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Pass/Fail. The same grade is given for all students in the group.

Examiners

One external and one internal examiner will assess at least 10 percent of the assignments. To internal examiners will assess the remaining assignments. The external examiner’s assessment shall benefit all the students.

Overlapping courses

BIOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %.