EPN-V2

SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

In this course, starting with relatable examples, students will learn about the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate. Areas of focus are critical thinking (e.g. asking critical questions about health claims and the sources of claims), and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.

Recommended preliminary courses

Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://bokskapet.oslomet.no/courses/course-v1:BOKSKAPET+FELLES-1704+2/about

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
  • knows the steps of EBP
  • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
  • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
  • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
  • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
  • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations

Skills

The student

  • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
  • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
  • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO
  • and variations of PICO
  • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid

General competencies

The student

  • can critically assess health claims in the media

Teaching and learning methods

Innenfor et helse- og velferdssystem i rask endring, er det forventet at fysioterapeuter kan bidra i å kritisk vurdere tjenesten og delta i systematisk, kvalitetsforbedrende tiltak. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studenten erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne samarbeide i grupper som skal bidra i fagutvikling. Emnet gir også studentene trening i å uttrykke seg skriftlig med fagterminologi og innenfor rammene av et grunnleggende vitenskapelig arbeid. Detaljerte retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres i universitetets læringsplattform.

Course requirements

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive teori og resultater fra oppdatert forskning relatert til bacheloroppgavens tema
  • kan gjøre rede for hensikt og kjennetegn med kvalitative og kvantitative studier og synteser av studier, for eksempel systematiske oversikter
  • forstår prinsippene for kritisk vurdering og vet hvordan man bruker sjekklister for ulike studiedesign

Ferdighet

Studenten kan

  • utarbeide en prosjektskisse som konkretiserer tidsplan og hvordan bachelorprosjektet skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
  • formulere en tydelig problemstilling som er mulig å besvare innenfor prosjektets ramme
  • utdype problemstillingens relevans for fysioterapi, og som bakgrunn for prosjektet, redegjøre for kunnskapsstatus og kunnskapshull innenfor det tematiske området problemstillingen er relatert til
  • formulere konkrete forskningsspørsmål med utgangspunkt i problemstillingen og presentere teori som skal brukes i drøftingen
  • besvare problemstillingen i en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og teori i drøftingen av problemstillingen/forskningsspørsmålene
  • begrunne valg av metode for datainnsamling og valg av kilder (databaser/litteratur), og dokumentere systematiske litteratursøk eller andre metoder for innhenting av data
  • gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
  • drøfte persondatabehandling med veileder og gjennomføre risikovurdering av datahåndteringen dersom persondata skal håndteres
  • for hver type kliniske spørsmål, identifisere den foretrukne studiedesign

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for konklusjonens implikasjoner for fysioterapeuters fagutøvelse, reflektere over kunnskapsbehovet innenfor feltet, og presentere problemstillinger for fremtidige prosjekter innenfor det tematiske området
  • formidle prosjektet i skriftlig akademisk form og i tråd med gjeldende kriterier for åpenhet om den metodiske gjennomføringen av prosjektet
  • reflektere over styrker og svakheter ved anvendelse av valgte metoder i prosjektgjennomføringen
  • dokumentere gjennomføring av prosjektet og refleksjoner over samarbeidet i en prosjektlogg

Permitted exam materials and equipment

Bacheloroppgaven utføres normalt i grupper på 2-3 studenter. Ved prosjekter som har en tverrprofesjonell tematikk kan prosjektgruppen inkludere en student fra et annet bachelorprogram, dersom emneansvarlig ved begge program godkjenner dette.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, veiledning og selvstudie i prosjektgruppen. Ved oppstart arrangeres det prosjektskisseseminarer, inkludert et halvdags seminar med fremlegg av prosjektskissen og tilbakemelding på medstudenters prosjektskisse. Midtveis i prosjektperioden samles studentene for å presentere foreløpig prosjektstatus, samt gi medstudenter innspill til videre prosjektgjennomføring.

Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse. Veiledning gis på grunnlag av skriftlig prosjektmateriale og konkrete spørsmål innsendt av studentgruppen i forkant av veiledningstime. Hver gruppe får to (2) timer veiledning på prosjektskissen under seminarene, og tre (3) timer individuell prosjektveiledning.

Grading scale

Pass/Fail. The same grade is given for all students in the Group.

Examiners

One external and one internal examiner will assess at least 10 percent of the assignments. To internal examiners will assess the remaining assignments. The external examiner’s assessment shall benefit all the students.

Overlapping courses

The course has 5 ECTS of overlapping content towards BIO1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, RAD1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care.