EPN-V2

SYKP1050 Public Health and Health Management Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse og helseforvaltning
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Normally taught in English. Taught in Norwegian if no English-speaking students are taking the course.

This common course is developed for all the bachelor’s degree programmes taught at the Faculty of Health Sciences that are covered by the National Curriculum Regulations for Norwegian Health and Welfare Education (RETHOS).

The course deals with public health and health management. Public health emphasises the distribution of health challenges in the population based on causal connections and risk factors relating to health, education, work and living conditions. Health management emphasises international guidelines and conditions with a bearing on illness, health and quality of life in the population at individual, group and society level, including the sustainability goals.

The course is intended to contribute to a fundamental professional understanding of how the health service is organised, relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student

  • can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
  • can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
  • can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
  • can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
  • is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
  • can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
  • can describe the goals for sustainable development and their significance for public health

Skills

The student

  • can reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
  • can find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
  • can reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services

Teaching and learning methods

Work and teaching methods include digital textbooks and seminars with supervision. The flipped classroom method is used. Digital textbooks will be made available to students in advance, and the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work under supervision.

Course requirements

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • participate in at least 1 of 2 seminars

Assessment

Individual home examination (multiple choice), 45 minutes.

The multiple choice test is given partial in English and Norwegian.

Permitted exam materials and equipment

Emnet bygger på grunnskoleutdanning i matematikk og naturfag og ligger på utdanningsnivå tilsvarende fordypningsfag i videregående skole. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i fysikk, og de skal være godt forberedt til å følge undervisningen i de naturvitenskapelige grunnlagsemnene i ingeniørutdanningen.

Grading scale

Ingen ut over opptakskrav.

Examiners

Med bestått eksamen i faget skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte, definert i form av

kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om fysiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
  • kjenner til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, atomfysikk og strålingsfysikk.
  • har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre beregninger på kinematiske, dynamiske og statiske problemstillinger i én og i to dimensjoner
  • kan gjøre beregninger på arbeid, effekt, svingninger, væskestatikk og strålingsfysiske problemstillinger, enkle elektriske kretser og bevaring av mekanisk energi og bevegelsesmengde.
  • kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og behersker omregning mellom enheter.
  • kan identifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
  • kan gjennomføre forsøk på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultater og skrive rapport.
  • kjenner til enkle anvendelser av numeriske løsningsteknikker.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenkning.
  • kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
  • forstår sammenhenger mellom fysikk og teknologiske anvendelser.
  • forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.

Overlapping courses

Undervisningen foregår samlet og består av en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning, samt enkelte demonstrasjoner. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.