EPN-V2

SYKP1050 Public Health and Health Management Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse og helseforvaltning
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Required preliminary courses

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Større fravær enn 20 % kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker undervisningen i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Learning outcomes

Eksamen består av en 6-timers skriftlig eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Studenten tar ny/utsatt eksamen innen gitt frist. Eksamensformen er den samme som på ordinær eksamen.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler trykket på papir og personlige notater er tillatt.

Course requirements

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Assessment

Det benyttes to interne sensorer.

Tilsynssensor

Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus

Permitted exam materials and equipment

Vitenskapsteori omfatter blant annet:

  • innføring i ulike kunnskapsteoretiske retninger og deres posisjon innenfor utdanningsforskning
  • grunnlagsproblematikk knyttet til undervisning, fagutvikling og læring sett i lys av ulike tilnærminger, særlig kommunikasjonsteoretiske
  • forsknings- og profesjonsetiske spørsmål
  • studier av fag-/didaktikk som kunnskapsfelt

Forskningsmetoder omfatter blant annet:

  • fellesfaglige forskningsmetodiske begreper, herunder allmenn pålitelighets- og gyldighetsproblematikk
  • ulike forskningsmetoder med særlig relevans for utdanningsmessige kontekster
  • bruk av og refleksjon over egne tilnærminger på ulike fagdidaktiske og pedagogiske fagområder
  • kunnskap om forskningsdesign og anvendelse av forskningsmetodikk i mastergradsarbeid

Grading scale

Pass/fail.

Examiners

One external and one internal examiner control the set of questions, the internal examiner controls the answers.

Overlapping courses

BIOB1050, ERGOB1050, FYB1050, RAB1050, SYKK1050, SYKP1050, TAB1050 and VERB1050 overlap 100 %.