EPN-V2

SYKP1010 Foundations of Nursing 1 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleiens grunnlag 1
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om et tema med klar relevans for barnehagefeltet
  • har god innsikt i kunnskapsgrunnlaget for det aktuelle temaet og kan vurdere dette på en kritisk og systematisk måte
  • har kunnskap om planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt
  • har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
  • har inngående kunnskap om akademisk skriving og god henvisningsskikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan avgrense, formulere og operasjonalisere en klar problemstilling
  • kan anvende og begrunne valg av forskningsmetode og teoretiske perspektiver i samsvar med forskningsprosjektets problemstilling
  • kan orientere seg i litteratur og tidligere forskning som er relevant for forskningsprosjektets problemstilling
  • kan begrunne faglige, metodiske og forskningsetiske valg og vurderinger og analysere og diskutere forskningsmaterialet oppgaven bygger på

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • kan vise god skriftlig fremstillingsevne og formidle forskningsbasert kunnskap både skriftlig og muntlig
  • kan bruke kunnskapen og ferdighetene sine med faglig integritet, kritisk holdning og etisk bevissthet
  • kan bidra i utviklingen av kunnskap om barnehagefeltet og av barnehageforskningens metodemangfold

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the historical development of nursing and what characterises nursing as a profession
  • can describe the human being’s fundamental needs and resources
  • can describe the human being’s psychological development and needs
  • can describe basic concepts in ethics in the health service
  • can explain the duty of confidentiality and documentation
  • can describe characteristics of communication and cooperation and how this is applied to nursing practice also towards people with different cultural backgrounds
  • can explain basic infection control procedures in the health services
  • can describe the content of the Act Relating to the Control of Communicable Diseases and relevant regulations
  • is capable of describing steps in evidence-based practice (EBP)
  • can explain the contents and what makes up assessment, action and decision-making processes (the nursing process)

Skills

The student

  • can apply four central principles of health ethics
  • has basic communication skills
  • can participate actively in group cooperation and receive supervision and reflecting on his/her own role
  • masters the principles of academic writing,
  • can perform and justify relevant procedures related to the care of basic physiological needs, including cardiopulmonary resuscitation with the use of a defibrillatorcan
  • can break the chain of infection and preventing the spread of unwanted microbes
  • can use knowledge of basic infection control procedures in the health services

General competence

The student

  • can exchange views on the foundations of nursing
  • can reflect on the significance of own efforts in study groups and reflecting on challenges when group processes are used as learning methods
  • has a basic understanding of the nurse’s preventive function in infection control and hygiene in the health and care services

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler tillatt så lenge retningslinjer for god henvisningsskikk følges.

Course requirements

Det benyttes en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Assessment

  1. Eksamenskommisjonen fastsetter og protokollfører karakteren på masteroppgaven.
  2. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgaven. Veileder kan ikke være sensor. Veileder organiserer eksamen og er til stede under den muntlige høringen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
  3. Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Muntlig eksamen teller som justerende i vurderingen av karakter på masteroppgaven.
  4. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt, og masteroppgaven får en ny vurdering.

Permitted exam materials and equipment

Emnet er en fordypning i aktuelle temaer innen barnehagekunnskap. Gjennom arbeidet med masteroppgaven får studenten anvendt sin kunnskap innenfor relevante forskningstradisjoner, erfaring med å utvikle et forskningsdesign og anvende forskningsmetodiske tilnærminger, samt innsikt i vitenskapsteoretiske og forskningsetiske problemstillinger.

Grading scale

Pass-fail.

Examiners

All answers are assessed by two examiners.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Overlapping courses

  • 13 ECTS overlap with SYKK/SYKP1000 Foundations of Nursing 1, 13 ECTS.
  • 2 ECTS overlap with SYKK/SYKP1200 Microbiology and Infection Control, 5 ECTS.
  • SYKK1010, SYKP1010 and SYKD1010 are fully overlapping.