Programplaner og emneplaner - Student
SYKP1000 Foundations of Nursing 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleiens grunnlag 1
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 13.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In this course, students will learn about Human beings’ fundamental physiological and psychosocial needs and resources and human psychological development. Factors that promote, impedes and maintains balance in people's fundamental needs are central aspects of the course. The purpose is to enable the nurse to carry out duties in the municipal and specialist health services. Knowledge of communication skills and ethics in nursing is emphasised.
Inspirational practical training belongs to the first practical training (PRA10) in the spring semester. The implementation itself takes place in the autumn semester and will appear in the timetable for this course.
Required preliminary courses
RLE og RLE-didaktikk 1 setter søkelys på forholdet mellom religion, samfunn og modernitet med særlig blikk på den sosiale og kulturelle konteksten for skolefaget.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- is capable of describing the historical development and social mandate of nursing and the discipline’s development from work to profession
- is capable of describing the human being’s fundamental needs and resources
- is capable of describing factors that can influence a patient's ability to self-care
- is capable of describing the human being’s psychological development and needs
- is capable of describing stepsin evidence-based practice (EBP) and explain the contents and what makes up assessment, action and decision-making processes in nursing
- is capable of describing the main elements of care ethics and why attitudes and values have a central place in nursing
- is capable of describing the main elements of care ethics and why attitudes and values have a central place in nursing
- kan beskrive og begrunne hva som kjennetegner en etisk vanskelig situasjonis capable of describing key values such as self-determination, respect, dignity and solidarity
- is capable of explaining the relevance of the duty of confidentiality and duty to document for nursing practice
- is capable of describing characteristics of empathetic communication and cooperation and how this is applied to nursing practice
Skills
The student
- is capable of reflecting on ethical difficulty situations by applying the SME model (Centre for medical ethics, UiO)
- has basic communication skills
- can participate actively in group cooperation and receive supervision and reflecting on his/her own role
- masters the principles of academic writing
- can perform and justify relevant procedures related to the care of basic physiological needs, including cardiopulmonary resuscitation with the use of a defibrillator
Competence
The student is capable of
- exchanging views on the foundations of nursing
- reflecting on the significance of own efforts in study groups and reflecting on challenges when group processes are used as learning methods
Teaching and learning methods
Ingen
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har en bred, kunnskapsbasert oversikt om religiøst og kulturelt mangfold i samfunnet
- har fordypet kunnskap om rollen til religion i moderne samfunn, og forståelse av dynamikken i interreligiøse relasjoner og mellom religion og kultur
- har tilegnet seg bred innsikt i kulturelle prosessers betydning for religiøs endring (sekulariserings- og post-sekulariseringsteorier)
- har tilegnet seg bred innsikt i hvordan globaliseringsprosesser påvirker religiøse kulturer og omvendt
- har kunnskap om viktige aspekter ved religion i det moderne
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig, og forskningsmessig forsvarlig måte
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
- kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Assessment
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid.
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Individuelt muntlig seminarframlegg på ca. 20 minutter, inkludert muntlig respons fra gruppen. Arbeidskravet er knyttet til pensum i emne 1. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.
Formålet med framlegget er å øve evne til lesing, syntetisering og presentasjon av sentralt fagstoff for andre. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav vil det bli gitt en skriftlig kompensatorisk oppgave av tilsvarende omfang etter nærmere avtale med faglærer.
For generell informasjon om arbeidskrav, se den innledende fagplandelen.
Formålet med framlegget er å øve evne til lesing, syntetisering og presentasjon av sentralt fagstoff for andre. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav vil det bli gitt en skriftlig kompensatorisk oppgave av tilsvarende omfang etter nærmere avtale med faglærer.
Grading scale
Individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Hele pensum er grunnlag for eksamen. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Examiners
Ingen hjelpemidler tillatt.
Overlapping courses
SYKK1000 and SYKP1000 overlap 100 %.