EPN-V2

SYKKPRA70B Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service Course description

Course name in Norwegian
Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The Phd candidate can

  • describe and discuss pervasive developmental disorders with respect to aetiology and prevalence
  • describe and discuss findings of medical and biological studies in autism spectrum disorders
  • describe and discuss findings in studies of Early Intensive Behavioral Intervention with persons with autism, emphasizing short and long-term effects, maintenance strategies, and the transfer of staff and teacher knowledge and skills during transitions between education providers or service providers
  • describe and discuss criteria for Empirically Supported Treatments

Skills

The Phd candidate can

  • demonstrate practical skills in planning and implementing specific education and skills training programs for persons with autism in an educational or residential setting.
  • provide oral and written explanations of own research in a clear and understandable way to the layperson
  • present and discuss strengths and weaknesses in own and others research projects

General Competence

The Phd candidate can

  • describe and discuss knowledge dissemination strategies aimed at service and education providers

Required preliminary courses

  • All papers approved,
  • attendance in at least 80 % of the seminars, and
  • approved paper presentation in final seminar.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold.
  • har kunnskap om ulike perspektiver på migrasjon, etnisitet og rasisme.
  • har kunnskap om yrkes- og profesjonsutøvelse i en mangfoldig kontekst.
  • har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet.
  • har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv.

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet.
  • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold, mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
  • kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfoldsproblematikk i yrkes- og profesjonsutøvelse.
  • kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere ulike teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til forståelse av mangfold i samfunnet.
  • kan relatere fagteori og fagbegreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre.
  • kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det mangfoldige samfunnet.
  • viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har en god, kunnskapsbasert oversikt om religiøst og kulturelt mangfold i samfunnet
  • har fordypet kunnskap om rollen til religion i moderne samfunn, og forståelse av dynamikken i interreligiøse relasjoner og mellom religion og kultur
  • har tilegnet seg bred innsikt i kulturelle prosessers betydning for religiøs endring (sekulariserings- og post-sekulariseringsteorier)
  • har tilegnet seg bred innsikt i hvordan globaliseringsprosesser påvirker religiøse kulturer og omvendt
  • har kunnskap om viktige aspekter ved religion i det moderne
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig, og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Course requirements

Individual portfolio assessment subject to the following requirements:

  • Product
  • Documentation of process works (2D and 3D material explorations)

All components of the portfolio must be passed in order to pass the module examination.

Exam results can be appealed.

Assessment

Two internal examiners. External examiners are used regularly.

Permitted exam materials and equipment

The following must have been approved in order for the student to receive a final assessment:

  • a minimum attendance of 80 % in external practical training in an enterprise and clinical observational practice and compulsory supervision
  • individual portfolio in accordance with set criteria that documents self-produced works during the practical training in an enterprise
  • individual subject note relating to the clinical observational practice, up to 2,000 words

Grading scale

Gradert skala A-F.

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurderingskriterier

A: Fremragende

Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

B: Meget god

Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

C: God

Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

D: Nokså god

Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

E: Tilstrekkelig

Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

F: Ikke bestått

Har utilstrekkelig kunnskaper, ferdigheter og har dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

Examiners

Mappen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av mappene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.

Overlapping courses

One internal examiner