EPN-V2

SYKKPRA30M Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Individuell oppgave relatert til vurdering av elevtekst, med fokus på grammatikk (del A: språklig analyse av skriftlige tekster og skriftlig vurdering av elevtekst i gruppe, 500-700 ord; del B: individuell beskrivelse av opplegg knyttet til videre arbeid med spesifikke problemområder, som lyd- eller videofil, 5-7 minutter).
  • Gruppeoppgave relatert til lesning og pedagogisk bruk av IKT-verktøy etter opplæring (utforming av en digital læringsressurs, for elevenes utvikling av leseferdigheter, om lag 15 min.)
  • Individuell oppgave relatert til utviklingen av elevenes grunnleggende ferdigheter (5.-10. trinn), med vekt på relevant språklæringsteori og utvikling av egen praksis (del A: prosjektbeskrivelse og oppsummering av tilbakemeldinger fra eget kollegium på 500 ord +/- 10%; del B: utkast til rapport om eget utviklingsprosjekt med vekt på relevant språklæringsteori, læringsmål og vurderingspraksis på 1000 ord +/- 10%).

Studenter som ikke har anledning til å være med på samlingen i York gjennomfører et arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav. Dette fastsettes av faglærer.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se emneplanens hoveddel.

Required preliminary courses

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret.

Eksamen er en individuell skriftlig innlevering med påfølgende muntlig eksamen i gruppe.

Den skriftlige innleveringen består av en revidert og utvidet versjon av arbeidskrav 3 (rapport om eget utviklingsprosjekt). Omfang én uke. 1500 ord +/- 10%.

Muntlig eksamen gjennomføres som en muntlig presentasjon i gruppe basert på den skriftlige innleveringen. Omfang 40-45 minutter per gruppe.

Eksamensspråket er engelsk.

Det gis en endelig individuell karakter etter at den påfølgende muntlige presentasjonen er gjennomført.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe gjennomføres eksamen som en individuell eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Learning outcomes

A-F

Teaching and learning methods

SYKK3900, SYKP3900 and SKOMP3910 are fully overlapping.

Course requirements

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

Assessment

Emne 2 bygger på emne 1.

Permitted exam materials and equipment

Studiearbeidet i emne 2 er hovedsakelig knyttet til engelsk språkutvikling med vekt på grunnleggende skriftlige ferdigheter og tekstkompetanse. Arbeidet med sjangerbevissthet og tekstforståelse skal bidra til progresjon i studentenes og elevenes tekstkompetanse. Det settes også særlig fokus på kunnskap om grunnleggende mønstre i det engelske språkets struktur og studentenes evne til å bruke det i egen profesjonell tekstproduksjon. Videre står arbeid med vurdering av elevarbeid i fokus. Innsikt i flerspråklighet, tilpasset opplæring, og elevaktive og digitale læringsformer gjennomsyrer arbeidet med hovedtemaene. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon.

Emne 2 fokuserer på

  • grunnleggende mønstre i engelskspråkets struktur og grammatikk
  • tekstforståelse og sjangerbevissthet
  • lese- og skriveferdigheter

Grading scale

Pass-fail.

Examiners

The contact lecturer approves the grade after recommendation from the practical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.

Overlapping courses

The students shall acquire knowledge of database design and skills in the use of relational databases. Furthermore, they shall develop skills in the construction and maintenance of databases and insight into multi-user and multi-layer database architecture. They will gain knowledge of XML and insight into programming for databases.