EPN-V2

SYKKPRA21K Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer , og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.

Recommended preliminary courses

  • Completed course SYKK/SYKP1410 Diseases and Health Deficits, 13 credits.
  • Passed course SYKK/SYKP1310 Administration of Medicine, 2 credits.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om profesjonsutvikling, profesjonsidentitet og om profesjonsetiske dilemmaer
  • har kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
  • har avansert kunnskap om veiledning- og rådgivingsrollen i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
  • har avansert kunnskap om vurdering av elevers læring og utvikling og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og systemnivå
  • har kunnskap om pedagogisk og spesialpedagogisk endringsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk reflektere over profesjonsetiske utfordringer og anvende kompetansen i profesjonsutøvelsen
  • kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers utvikling og læring
  • kan anvende grunnleggende rådgivning og veiledningsstrategier ved spesialpedagogiske problemstillinger i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
  • kan delta i interprofesjonelt samarbeid med eksterne tjenester og hjelpeinstanser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med henblikk på endringsarbeid, kunne justere og utvikle egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig den pedagogiske og spesialpedagogiske kunnskapsbasen for å fremme inkluderende læringsfelleskaper
  • har bred innsikt i hvordan en kan legge til rette for veiledning og rådgivning ved pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, individuelt studiearbeid, seminarer og veiledning. Den vil stimulere utviklingen av ferdigheter og holdninger som er relevante for fordypningen gjennom muntlige presentasjoner, veiledningsøvinger og rollespill. Undervisningen er utformet for å støtte opp om utvikling av et bredt yrkesrepertoar for arbeide profesjonelt/ interprofesjonelt for en inkluderende grunnopplæring.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt.

Assessment

Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes intern og ekstern sensor. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Grading scale

BYPE1600 Mekanikk

BYPE1500 Fysikk og Kjemi (only Fysikk is relevant)

Examiners

BYTS2400 Geoteknikk og veibygging: 5stp

BYVE3610 Jernbaneteknikk: 5stp

Overlapping courses

  • 15 ECTS overlap with SYKK/SYKPPRA20x Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, 20 ECTS.
  • SYKKPRA21 and SYKPPRA21 are fully overlapping.