Programplaner og emneplaner - Student
SYKKPRA21K Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer , og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.
Recommended preliminary courses
- Completed course SYKK/SYKP1410 Diseases and Health Deficits, 13 credits.
- Passed course SYKK/SYKP1310 Administration of Medicine, 2 credits.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om profesjonsutvikling, profesjonsidentitet og om profesjonsetiske dilemmaer
- har kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
- har avansert kunnskap om veiledning- og rådgivingsrollen i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
- har avansert kunnskap om vurdering av elevers læring og utvikling og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og systemnivå
- har kunnskap om pedagogisk og spesialpedagogisk endringsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk reflektere over profesjonsetiske utfordringer og anvende kompetansen i profesjonsutøvelsen
- kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers utvikling og læring
- kan anvende grunnleggende rådgivning og veiledningsstrategier ved spesialpedagogiske problemstillinger i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
- kan delta i interprofesjonelt samarbeid med eksterne tjenester og hjelpeinstanser
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med henblikk på endringsarbeid, kunne justere og utvikle egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig den pedagogiske og spesialpedagogiske kunnskapsbasen for å fremme inkluderende læringsfelleskaper
- har bred innsikt i hvordan en kan legge til rette for veiledning og rådgivning ved pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, individuelt studiearbeid, seminarer og veiledning. Den vil stimulere utviklingen av ferdigheter og holdninger som er relevante for fordypningen gjennom muntlige presentasjoner, veiledningsøvinger og rollespill. Undervisningen er utformet for å støtte opp om utvikling av et bredt yrkesrepertoar for arbeide profesjonelt/ interprofesjonelt for en inkluderende grunnopplæring.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt.
Assessment
Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes intern og ekstern sensor. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Grading scale
BYPE1600 Mekanikk
BYPE1500 Fysikk og Kjemi (only Fysikk is relevant)
Examiners
BYTS2400 Geoteknikk og veibygging: 5stp
BYVE3610 Jernbaneteknikk: 5stp
Overlapping courses
- 15 ECTS overlap with SYKK/SYKPPRA20x Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, 20 ECTS.
- SYKKPRA21 and SYKPPRA21 are fully overlapping.