Programplaner og emneplaner - Student
SYKKPRA20K Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course teaches students about patients and next-of-kin in an acute and critical context, and what the nurse’s areas of responsibility entail. Students will learn to communicate and cooperate with patients and next-of-kin in situations of stress and crisis. They will also become familiar with key phenomena in nursing, such as hope, insecurity, fear, fatigue, pain and nausea. Systematic observation and assessment, nursing of somatic diseases, pre and postoperative nursing, competent drug administration and health guidance are also part of the course.
Recommended preliminary courses
Eksamen i emnet er todelt:
1. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell
Momenter som vektlegges i avsluttende vurdering om studenten viser tilfredsstillende kunnskaper om teaterformen figurteater og studentens evne til å drøfte metoder og problemstillinger i lys av aktuell teori.
Oppgaven skal ha et omfang på 4500-5500 ord. ;Vurderingen av utviklingsoppgaven teller;40;prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
2. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
En forestilling i gruppe av ca. 30 minutters varighet. Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering;.;Det gis fire ukers forberedelsestid.;
Vurderingen foretas på grunnlag av
- estetiske og etiske kriterier
- kunstneriske kvaliteter
- egnethet i forhold til målgruppe
Etter visningen skal gruppen reflektere over og analysere både prosess og produkt i samtale med intern og ekstern sensor. Gruppesamtalen går inn som en del av vurderingen.
Praktisk utøvende eksamen teller;60;prosent av karakteren.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.
Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis fire ukers forberedelsestid.
Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.
Required preliminary courses
- Approved work requirements from SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Drug Administration, 5 credits
Passed course:
- SYKP/SYKP1000 Theoretical Foundations of Nursing, 13 credits
- SYKK/SYKP1100 Anatomy, Physiology and Biochemistry, 12 credits
- SYKK/SYKP1200 Microbiology and Infection Control, 5 credits
- Passed part 1 Practical training from course SYKK/SYKPPRA10 Fundamentals of Nursing
or equivalent.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- is capable of describing the patients’ subjective experiences of disease and suffering and the importance of hope amidst serious illness
- is capable of explaining the most common reactions to crises in the event of illness and loss
- is capable of describing patient-centred nursing of children and adults
- is capable of describing pre and postoperative nursing of children and adults
- is capable of describing the phenomena pain, treatment of pain and pain relief
- is familiar with measures to save lives and maintain health in the event of serious accidents and in crises and catastrophic situations
- is capable of explaining key concepts in the nurse’s pedagogical responsibilities: guidance, counselling, health guidance and shared decision-making
- is capable of explaining how the patient’s health competence is significant for life style changes and shared decision-making
Skills
The student
- is capable of performing nursing work through systematic observation, assessment and documentation of the patient’s resources, problems and needs
- is capable of applying mapping tools such as ABCDE (airway, breathing, circulation, disability, expose) and NEWS (National Early Warning Score) and the communication tool ISBAR (Identify, Situation, Background, Assessment, Recommendation)
- is familiar with the classification system (ICNP® – International Classification for Nursing Practice)
- is capable of carrying out and assessing relevant nursing procedures
- is capable of applying relevant medical technology in the practical performance of nursing
- is capable of recognising stress and crisis situations in the event of loss and disease and adapting communication based on this
- is capable of communicating with children, adolescents and parents/guardians adapted to the level of development/cognitive function and the condition
- is capable of applying educational principles when imparting information, teaching and counselling patients and next-of-kin
- is capable of implementing measures in the event of sub-acute and acute incidents
- is capable of identifying ethical dilemmas in practice and reflect on different choices of action
Competence
The student is capable of
- integrating knowledge from pathophysiology and pharmacology in the performance of nursing
- reflecting on responsible drug administration at an individual and systematic level
- demonstrating responsibility, engagement, independence and can follow professional ethical guidelines when encountering patients, next-of-kin and colleagues
- reflecting on his/her own professional practice and progression
- reflecting on how culture and a cultural understanding can be significant in assessments, planning, performance and evaluation of nursing
Teaching and learning methods
Practical training over 12 weeks in the specialist health service (medicine/surgery), supervised by the practical training supervisor and contact lecturer. Includes digital learning resources, case studies, simulation and skills training and seminars.
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take part 2 of the exam:
-
Participation in seminars, compulsory attendance of 80% at four seminars on the following topics:
- Patients’ experiences, reactions and needs in connection with acute and critical illness
- Health guidance in the event of disease and health deficits
- Systematic mapping and assessment in acute and critical situations
- Nursing children in hospital
Assessment
Figurteater er en kunstform der skuespilleren via sine hender manipulerer/ gir liv til figurer og objekter. Figurteatret kan rendyrkes som egen kunstform eller integreres i vanlig teater og opptre i forskjellige blandingsformer.
Studiet skal gi grunnlag for å tilrettelegge og spille figurteater for og med barn, unge og voksne, og tar sikte på å gi studentene en grunnleggende innføring i forskjellige sider av faget. Figurteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy og som en uttrykksform i ulike produksjonsarbeid. I tillegg til studenter i bachelorløpet er målgruppen for studiet skuespillere, men også barnehagelærere, pedagoger, og andre interesserte.;
Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
Valgemnet igangsettes forutsatt at et tilstrekkelig antall studenter velger emnet og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om figurteatrets muligheter - kunstnerisk og didaktisk
- har kunnskap om materiale, form;og;farge knyttet til figurteater
- kjenner til figurteatrets historie, tradisjoner og egenart
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet figurteater
- har kunnskap om oppbygging av en forestilling
- har kunnskap om rollegestaltning;og;karakterisering
- har kunnskap om samspill mellom figur;og;skuespiller
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i spill med figurer og objekter
- kan fremstille enkle figurer til scenisk bruk
- kan fremstille enkle sceniske rom for figurteater
- kan utvikle dramaturgisk og visuell forståelse for figur og rom
- kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
- kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid ;;;;;
- kan vurdere og henvise til fagstoff som kan belyse en problemstilling
Generelle kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere figurteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
- kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kjenner til nytenkning innenfor fagområdet figurteater
Grading scale
Arbeidet vil i hovedsak foregå i verksteder og seminarer. Studentene utprøver forskjellige ideer og teknikker med påfølgende analyse av arbeidet. De vil ha ansvar for organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Studentene må derfor sette av tid til individuelt arbeid og gruppeøving utenom ordinær undervisningstid.
Forelesinger, workshops, diskusjoner, visninger, vurdering og ekskursjoner knyttes til studentenes forståelse for faget og utvikling av egen praksis. Det kan arrangeres studietur til aktuelle figurteaterfestivaler/miljøer.
Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.
Examiners
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Verksteds- og forestillingsarbeid.
- Interne gruppevisninger.
- I tillegg skal studentene spille en figurteaterforestilling på minimum ti minutter for et barne-ungdoms- eller voksenpublikum.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:;Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.
Overlapping courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.