EPN-V2

SYKK3000 Student BEST Course description

Course name in Norwegian
Student BEST
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Student BEST - Better and systematic team training is a teaching program in collaboration between the nursing, radiography, bioengineering and paramedic education, specialisation in anesthesia nursing (master) at OsloMet and the medical education at University of Oslo. The learning program uses simulation in teams and is used as a training method in receiving and stabilising trauma. The main focus is communication and interaction in an interprofessional group.

The interdisciplinary teaching programme is in the 3rd year of study and the students will follow the prior knowledge requirement for the other courses - Passed 1 year, SYKK/SYKP2100, SYKK / SYKP-PRA21 and PRA30 - to be able to participate here.*

* For year group 2022 at OsloMet, passed the first year of study, SYKK/SYKPPRA20, SYKK/SYKP1060, SYKK/SYKP200 and SYKK/SYKPPRA30.

Learning outcomes

Opptak til studiet.

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne har du følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive sykepleiens historiske utvikling og hva som kjennetegner sykepleie som profesjon
  • kan forklare menneskets grunnleggende behov og ressurser
  • kan beskrive menneskets psykologiske utvikling og behov
  • kan beskrive grunnleggende begreper i etikk i helsetjenesten
  • kan forklare taushets- og dokumentasjonsplikten
  • kan beskrive kjennetegn på kommunikasjon og samhandling og hvordan dette anvendes i sykepleieutøvelse også overfor mennesker med ulik kulturbakgrunn
  • kan gjøre rede for basale smittevernrutiner i helsetjenesten
  • kan beskrive innholdet i smittevernloven og aktuelle forskrifter
  • kan beskrive trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP) og forklare hva som inngår i sykepleierens vurderings-, handlings- og beslutningsprosess

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende fire sentrale helseetiske prinsipper
  • kan praktisere grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
  • kan delta aktivt i gruppesamarbeid og ta imot veiledning og reflektere over egen rolle
  • kan følge prinsipper for akademisk skriving
  • kan utføre og begrunne aktuelle prosedyrer knyttet til ivaretakelsen av grunnleggende fysiologiske behov inkludert hjertelungeredning med bruk av hjertestarter
  • kan bryte smittekjeden og forhindre spredning av uønskede mikrober
  • kan anvende kunnskap om basale smittevernrutiner i helsetjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter om sykepleiens grunnlag
  • kan reflektere over betydningen av egen innsats i studiegrupper og kan reflektere over utfordringer når gruppeprosess benyttes som metode for læring
  • har grunnleggende forståelse av sykepleierens forebyggende funksjon i smittevern og hygiene i helse- og omsorgstjenesten

Course requirements

Selvstudier, forelesninger, workshop, digitale læringsressurser, gruppearbeid, seminarer med fremlegg, og simulering og ferdighetstrening.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.