EPN-V2

SYKK2000B Theory of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

The course builds on SYKP/SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care. This course teaches students how to work in a scientific manner. They should be able to read research articles and gain insight into methodical strengths and weaknesses of said articles. Qualitative and quantitative methods, or a combination of these are part of the course. Students will study the research process and basic scientific methods through practical exercises. The course contributes to understanding how scientific methods lay the basis for research results.

Recommended preliminary courses

Del 1: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Del 2: Alle hjelpemidler tillatt.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is capable of

  • explaining the stages of the research process
  • describing the connection between the theory of science and research methods
  • understanding the interpretation of and the background for key effect estimates and dispersion measures used in scientific studies

Skills

The student is capable of

  • describing methods for the collection and analysis of quantitative and qualitative data
  • reflecting on the concept of quality in qualitative versus quantitative methods such as validity, reliability, soundness and trustworthiness
  • describing differences between the humanistic and natural sciences research traditions

Competence

The student is capable of

  • reflecting on how research results are influenced by choices of method and interpretation during the research process
  • assessing research ethical aspects

Teaching and learning methods

I dette emnet lærer studenten å konstruere hydraulikksystemer og velge komponenter. Emnet omfatter også rørsystemer og pumper samt vanlige energimaskiner. Det legges vekt på systemforståelse og forståelse av enkeltkomponenter.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for ulike maskinsystemer som omformer energi.
  • kan gjøre rede vanlige komponenter som inngår i slike systemer.

Ferdigheter

Studenten

  • kan tegne hydrauliske koblingsskjema og gjøre enkle systemanalyser.
  • kan konstruere og dimensjonere enkelte hydrauliske systemer.
  • kan regne ut arbeidstrykk, volumstrøm og strømningshastigheter i rørledninger ved hjelp av Bernoullis ligning og kontinuitetsligning.
  • kan regne ut trykktap og effekttap over ulike typer komponenter i rørledninger og finne arbeidspunktet til pumper som arbeider i et sammensatt system.
  • kan regne ut effekt, dreiemoment, og ulike typer virkningsgrader for systemer basert på termiske og elektriske energimaskiner.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utarbeide korrekt dokumentasjon av egne arbeider

Permitted exam materials and equipment

Forelesninger, laboratorieoppgaver og øvinger med veiledning.

Omtrentlig beregnet arbeidsbelastning er fire timer forelesning og fire timer øving med veiledning og fem timer selvstudium per uke.

Grading scale

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Ett konstruksjonsprosjekt
  • To lab-oppgaver
  • Tre innleveringer

Examiners

Eksamen består av to-deler:

1: Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn på 3 timer som teller 60 %

2: Prosjektrapport som teller 40 %

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Overlapping courses

Gradert skala A-F.