EPN-V2

SYKK1310 Administration of Medicine Course description

Course name in Norwegian
Legemiddelhåndtering
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
2.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

This course introduces students to basic drug administration and drug calculation. They will learn about the connection between drug administration and patient safety and about the accuracy requirements that apply to working with drugs. The theme will be continued in the second and third years of study.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe an account of key terms in drug handling
  • can describe the procedure for handling drugs from the drug is prescribed until taken it or it has been disposed of
  • describe generic drug substitution and applying the Norwegian Medicines Agency's substitution list or local substitution list
  • referring to relevant legislation and regulations for the use of drugs, including regulation for documentation, handling of non-conformities and disposal

Skills

The student

  • can carry out independent and faultless calculations of drug dosages, quantities and strengths using different methods of administration
  • can assess and checking their own and other people’s calculations
  • can usiereference works such as Felleskatalogen and Legemiddelhåndboka

General competence

The student

  • has knowledge of and understanding of the connection between proper drug handling and patient safety

Teaching and learning methods

Ingen.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende muntlige ferdigheter
  • har kjennskap til ulike muntlige sjangre og deres betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
  • har kunnskap om retorikkfagets grunnleggende teorier og begreper

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende, vurdere og veilede ulike kommunikasjonsmåter i ulike kommunikasjonssituasjoner
  • kan styrke elevenes evne til å delta i diskurser knyttet til ulike fag og emner, og ikke bare ved hjelp av det uformelle hverdagsspråket
  • kan bruke og analysere retoriske virkemidler

Generell kompetanse

Studenten

  • kan stå frem, uttrykke seg presist og delta i samtaler som likeverdig partner som kan lytte og respondere på andres synspunkter
  • har innsikt i verdien av vektlegging av grunnleggende muntlige ferdigheter

Assessment

Arbeids- og undervisningsformene i emnet er forelesninger om kommunikasjon og retorikk kombinert med studentaktive metoder. Emnet vil legge særlig vekt på muntlige fremføringer, diskusjons- og debatteknikker, samtaleanalyser hentet fra både konstruerte og egne praksiserfaringer. Studentene må tilegne seg kunnskap om kommunikasjon og retorikk mellom samlingene.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studentene skal individuelt eller i par forberede/utforme en muntlig tekst (tale/monolog, en verbal duell, intervju, diskusjon eller debatt). Omfang 10 - 15 minutter for individuelt arbeid, 15 - 20 minutter for pararbeid.

Målet er at studentene skal bruke og forstå funksjonen av ulike retoriske virkemidler i muntlig språkbruk, samtalemønstre og kroppsspråk. Videre er målet å oppøve evne til konstruktiv respons på ulike muntlige formidlingsformer.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Eksamen vurderes etter karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Overlapping courses

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.