EPN-V2

SYKK1310 Administration of Medicine Course description

Course name in Norwegian
Legemiddelhåndtering
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
2.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

This course introduces students to basic drug administration and drug calculation. They will learn about the connection between drug administration and patient safety and about the accuracy requirements that apply to working with drugs. The theme will be continued in the second and third years of study.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe an account of key terms in drug handling
  • can describe the procedure for handling drugs from the drug is prescribed until taken it or it has been disposed of
  • describe generic drug substitution and applying the Norwegian Medicines Agency's substitution list or local substitution list
  • referring to relevant legislation and regulations for the use of drugs, including regulation for documentation, handling of non-conformities and disposal

Skills

The student

  • can carry out independent and faultless calculations of drug dosages, quantities and strengths using different methods of administration
  • can assess and checking their own and other people’s calculations
  • can usiereference works such as Felleskatalogen and Legemiddelhåndboka

General competence

The student

  • has knowledge of and understanding of the connection between proper drug handling and patient safety

Teaching and learning methods

Self-study, lectures, work on assignments in groups at workshop. Digital learning activities. Simulation in drug calculations and drug administration at the SF-unit.

Course requirements

The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:

  • Simulation in drug administrations.
  • Multiple choice assignment, qualifying arithmetic problems (100 % correct).

Assessment

Supervised individual written exam.

  • 3 hours
  • To pass the exam, the student must submit a faultless answer paper.

Permitted exam materials and equipment

Calculator handed out by the university.

Grading scale

Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor håndverk, design og produktutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner i håndverk, design og produktutvikling
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet

Overlapping courses

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, prosjekt som arbeidsform og metode, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe