EPN-V2

SYKK1100 Anatomy, Physiology and Biochemistry Course description

Course name in Norwegian
Anatomi, fysiologi og biokjemi
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
12.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

The course forms the basis for the nurse’s observation and assessment skills. An understanding of normality is necessary in order to observe and assess abnormalities. This course allows the student to acquire knowledge of the human being's composition and functions and the biochemical processes that influence the body.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is capable of

  • naming anatomical structures and organs in the human body
  • describing where organs are located in relation to each other
  • describing anatomical structure in terms of
    • macroanatomical: organs and organ systems
    • microanatomical: cells and tissues
  • describing the function of different organs and organ systems in the body
  • describing interaction between the various organ systems
  • explaining key biochemical processes in a healthy body
  • describing normal physiology in the various organs and organ systems
  • describing regulation mechanisms and homoeostasis in a healthy body

Skills

The student

  • is capable of disseminating basic knowledge of human anatomy and physiological processes
  • is capable of disseminating of biochemical processes

Competence

The student

recognises the importance of broad knowledge of the topic for practising professional nursing

Content

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Lectures, group work, seminars, written assignments, supervision, multiple choice assignments and self-study.

The flipped classroom is used as a teaching method for part of the course. Digital learning resources will be made available in advance.

Course requirements

The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:

  • participation in seminars - compulsory attendance of 80% at seminars
  • multiple choice assignments - 60% correct answers on digital multiple choice tests

Assessment

Supervised individual written national exam

  • 4 hours

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om teorier, muligheter og utfordringer knyttet til digitalt støttet pedagogikk for skole, klasserom og læring
  • har kunnskaper om trender innen digitalt støttet pedagogikk
  • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utvikling innen digitalt støttet pedagogikk
  • har bred kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy og evne til å sette seg inn i ny teknologi
  • har kunnskaper om digital dømmekraft
  • kjenner til de digitale medienes rolle i et samfunnsmessig og praktisk perspektiv
  • viser bred kunnskap om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
  • dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
  • viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og vurdere digitale læringsressurser for bruk i læringsarbeid
  • kan reflektere over bruk av digitale verktøy for samarbeidslæring
  • kan designe digitale læringsaktiviteter og læringsmiljø som fremmer aktive læringsformer
  • kan anvende søkeverktøy og kritisk evaluere informasjon fra digitale kilder
  • kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
  • kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, designe og gjennomføre undervisning i, med og om teknologi
  • har innsikt i barn og unges mediebruk og hvordan legge til rette for utvikling av elevenes digitale dømmekraft
  • kan formidle erfaringer om og bidra til utvikling av digital praksis i skolen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
  • Viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid

Overlapping courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter gjennomføring av arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene tar opp, binder sammen og utdyper sentrale perspektiver og dilemma knyttet til fagets to deler og studentenes selvvalgte problemstillinger.

Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:

  • Inviduell fagtekst der studentene diskuterer sammenhengen mellom temaet "Inkludering og klassen som fellesskap" og fagfordypningen. Studenten utvikler selv tema, tittel og problemstilling. Fagteksten skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
  • Individuell fagtekst for å få innsikt i fagområdets egenart: Studentene skal skrive et fagnotat om digital kompetanse knyttet til et skolefag eller begynneropplæring. Formålet med arbeidskravet er å stimulere refleksjon mellom forskningsfeltet og praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
  • Utvikling og vurdering av en digital læringsressurs.
    • Del 1 gruppeoppgave: Utvikling av en digital læringsressurs for å fremme aktive læringsformer innen et skolefag eller begynneropplæring. Omfang: 5 til 10 arbeidstimer per student. Grupperapport 1500 ord +/- 10 %.
    • Del 2 individuell oppgave: Vurdering av og tilbakemelding til en gruppes digitale læringsressurs, Omfang per tilbakemelding: 500 ord +/- 10 %.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter:

  • Introduksjonsuka. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
  • Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av arbeidskravene. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurdere sammenhenger

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.