EPN-V2

SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Ingen ut over opptakskrav.

Recommended preliminary courses

Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see                    https://x.oslomet.no/courses/course-v1:OsloMetX+ST22+01/about

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for posisjon, fart, akselerasjon, vinkelhastighet og vinkelakselerasjon
  • forklare innholdet i Newtons lover og lovenes begrensninger
  • forklare hva massesenteret representerer og hvorfor massesenteret er viktig
  • gjøre rede for betingelsene for statisk likevekt
  • forklare hva treghetsmoment er og hvilken rolle det spiller ved rotasjonsbevegelse

Ferdigheter

Studenten kan:

  • identifisere krefter og beregne kraftmomenter
  • anvende Newtons 2. lov og spinnsatsen på konkrete fysiske problemer
  • beskrive bevegelse matematisk, blant annet ved hjelp av egnet programvare
  • løse likevektproblemer for stive legemer

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over ulike løsningsstrategier for et konkret fysisk problem
  • vurdere og tolke resultater fra analytiske og numeriske løsninger av et fysisk problem
  • vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid
  • kommunisere faglig korrekt og presist

Learning outcomes

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
  • knows the steps of EBP
  • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
  • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
  • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
  • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
  • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations  

Skills

The student

  • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
  • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
  • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
  • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid  

General competencies

The student

  • can critically assess health claims in the media
  • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making 

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 5 av 6 godkjente innleverte øvinger, individuelt gjennomført, begrenset til omtrent to sider per innlevering

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene et faglig grunnlag for skriftlig eksamen

Course requirements

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultatene kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Assessment

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

En intern sensor på hver eksamen. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Examiners

One external and one internal examiner will assess at least 10 percent of the assignments. To internal examiners will assess the remaining assignments. The external examiner’s assessment shall benefit all the students. 

Overlapping courses

BIOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %.