Programplaner og emneplaner - Student
SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.
In this course, starting with relatable examples, students will learn about the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate. Areas of focus are critical thinking (e.g. asking critical questions about health claims and the sources of claims), and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.
Recommended preliminary courses
Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://bokskapet.oslomet.no/courses/course-v1:BOKSKAPET+FELLES-1704+2/about
Required preliminary courses
I dette emnet skal du tilegne deg kunnskap om de mest vanlige sykdommer innen medisin og kirurgi hos barn og voksne. Kunnskap om patologi og behandling er forutsetning for sykepleierens vurderings- handlings- og beslutningsprosess. Emnet er en forberedelse til emne SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til mennesker med akutt, kritisk og kronisk sykdom i 2. studieår.
Learning outcomes
Opptak til studiet.
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for de vanligste sykdommer som kan kreve medisinsk eller kirurgisk behandling, med fokus på symptomer og tegn, sykdomsforløp og behandling
- kan gjøre rede for årsaker, forebygging, symptomer og tegn, utredning, behandling, prognose og komplikasjoner ved de vanligste sykdommer hos barn
- kan beskrive de vanligste prøver og undersøkelser som anvendes for å diagnostisere sykdom
- kan beskrive ulike legemiddelgrupper ved de vanligste indremedisinske sykdommer og sykdommer som krever kirurgi, med vekt på virkninger, mulige bivirkninger og interaksjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan kunnskap om de vanligste sykdommer og årsaker til helsesvikt er sentralt for utøvelse av sykepleie
Course requirements
Selvstudier, forelesninger, digitale læringsressurser, E-læringskurs, selvtesting med nettoppgaver
Deler av undervisningen er organisert som Flipped Classroom. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
Assessment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Flervalgsoppgave, individuell. For å bestå arbeidskravet må 80 % av besvarelsen være riktig. Studenten har tre forsøk som foregår innenfor et tidsrom på en uke, det må gå minst 24 timer mellom hver innlevering av arbeidskravet
Permitted exam materials and equipment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn
- 3 timer
Grading scale
Ingen,
Examiners
Gradert skala A-F.
Overlapping courses
The course has 5 ECTS of overlapping content towards BIO1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, RAD1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care.