Programplaner og emneplaner - Student
SYK2830B Research in Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Forskning i sykepleie
- Study programme
-
Bachelor's Programme in NursingBachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
I dette emnet planlegger og gjennomfører du et mindre forskningsprosjekt under veiledning. Målet er at du skal få oppleve hvordan det er å arbeide med sykepleiefaglig forskning. Du vil gjennomføre prosjektet i en studentgruppe under veiledning av lærer, der hensikten er å forstå og anvende forskning. Gruppen velger selv problemområde og metode for innsamling og analyse av data. Resultatene skal publiseres i en prosjektrapport.
Recommended preliminary courses
Det anbefales at disse emnene er bestått:
- SYKK/SYKP2000 Vitenskapsteori og forskningsmetode
- SYKK/SYKP1060 Kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
KunnskapStudenten
- kan gjøre rede for vanlige metoder for innsamling og analyse av data
- kan vurdere kvantitative og kvalitative resultater med en metodekritisk tilnærming
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
FerdigheterStudenten
- kan formulere en problemstilling, gjennomføre et kompetent litteratursøk og planlegge forskning under veiledning
- kan innhente data, analysere og presentere resultater fra et miniforskningsprosjekt muntlig, og skriftlig i en prosjektrapport
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse Studenten
- kan utvikle egen kompetanse innen valgt fagområde og medvirke til fagutvikling
- kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Teaching and learning methods
Forelesninger, seminar, selvstudier og gruppearbeid.
Den første uken består av forelesninger om forskning og forskningsmetode, samt oppdeling i grupper, valg av tema og planlegging av prosjektet. Den andre uken består av veiledet gruppearbeid med innsamling og analyse av data. Den tredje uken består av skriving av prosjektrapporten, samt presentasjon og diskusjon.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere ulike forståelser av funksjonshemming og hvilken betydning de har for (re)habilitering
- kan vurdere brukerperspektiver og brukermedvirkning i individuelle rehabiliteringsprosesser
- kan analysere mestring, kommunikasjon og samhandling i (re)habiliteringsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre analyser av kartleggings- og målsettingsarbeid innen (re)habilitering
- kan anvende anerkjente strategier for setting av mål i (re)habiliteringsprosesser
- kan reflektere analytisk om brukernes medvirkning i utformingen av (re)habiliteringspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til individuelle (re)habiliteringsprosesser
- kan aktivt anvende brukerperspektiver i utviklingen av (re)habiliteringspraksis
- kan analysere (re)habilitering som prosess og virksomhet på individ-, institusjons- og samfunnsnivå
Permitted exam materials and equipment
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføres mellom samlingene.
Grading scale
Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen.
Examiners
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 10 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Overlapping courses
SYK2830A og SYK2830B er 100 % overlappende.