EPN-V2

SYK2830A Research in Nursing Course description

Course name in Norwegian
Forskning i sykepleie
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Normally taught in English. Taught in Norwegian if no English-speaking students are taking the course.

In this course, you will plan and carry out a small-scale research project under supervision. The objective is to get a sense of what it is like to conduct research in the field of nursing. You will carry out the project in groups of students under the supervision of the lecturer with a view to understand and apply research. The group itself will choose the problem area and data collection and analysis methods to be used. The results will be published in a project report.

Recommended preliminary courses

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

KnowledgeThe student

  • can describe common data collection and analysis methods
  • can assess quantitative and qualitative results with a critical approach to methods
  • can describe how it is possible to update your own skills in a chosen subject area and how to contribute to developing professional practice

SkillsThe student

  • can formulate a research question, competently carry out a literature search and plan research under supervision
  • can collect and analyse data, and present results from a mini-research project orally and in writing in the form of a project report
  • can reflect on current procedures and methods, and take the initiative to engage in dialogue about the implementation of new knowledge and new work methods

CompetenceThe student

  • can develop expertise in a chosen subject area and contribute to developing professional practice
  • can reflect on nursing issues within a chosen subject area

Teaching and learning methods

Lectures, seminars, self-study and group work.

The first week comprises lectures about research and research methods, and students will also be divided into groups, choose their topic and plan the project. The second week comprises supervised group work with data collection and analysis. In the third week, students will write their project report, and present and discuss the results.

Course requirements

Våre mediebruksmønstre er i dramatisk og rask endring. MEDK4200 Mediebruk og brukerinvolvering er et praktisk-teoretisk emne i metoder for å studere mediebruk og brukerinvolvering i et sammensatt medielandskap. Studenten får innsikt i resepsjonsstudier, medvirkningsstudier og deltakelsesstudier og skal ta i bruk nye metoder for å forstå og involvere en brukergruppe knyttet til et definert medium, en kampanje, eller eget prosjekt.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om metoder for studier av mediebruk i dagens hybride medielandskap, med vekt på fragmentering, digitalisering og opplevde fellesskap
  • avanserte innsikter i resepsjonsteori og -studier, som publikums mediekritikk, mediemotstand, offentlig tilknytning og deltakelse
  • innsikt i ulike teknikker og metoder i medieproduksjoners brukerinvolvering og målgruppeplanlegging, som for eksempel brukermedvirkende metoder med lokal tilpasning, brukermedvirkende metoder med fremtidsperspektiv, scenarieskriving og visualiseringsteknikker for involvering av brukere.

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre grundige og selvstendige analyser av mediebruk og resepsjon hos ulike publikum- og brukergrupper
  • gjennomføre en brukerinvolverende prosess og ta valg mellom ulike brukerinvolveringsteknikker og -metoder for best å møte målgruppen, tilrettelegge prosessen og artikulere resultat.

Generell kompetanse

Studenten har

  • inngående kjennskap til hvordan forholdet mellom produksjon og bruk av medieinnhold har utviklet seg
  • erfaring med brukermedvirkende forskningsmetoder, som gir innsikt i mediebruk

Grading scale

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid og praktisk rettede gruppeoppgaver.

Examiners

Det er knyttet to arbeidskrav til emnet. Hensikten med arbeidskravene er at studenten skal få erfaring med å planlegge en studie av mediebruk basert på teori om bruk av metoder og praktisk gjennomføring in situ. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente to arbeidskrav:

Arbeidskrav I: Deltakelse på seminarer om brukermedvirkende metode. For at dette arbeidskravet skal godkjennes, aksepteres fravær på kun ett seminar.

Arbeidskrav II: En prosjektskisse til en praktisk studie av mediebruk, inkludert teoretisk refleksjon basert på pensum (6-8 sider). Studentene må bruke en av forskningsmetodene undervist i emnet for å få godkjent prosjektskisse.

Arbeidskravene må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg for eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav, må studenten enten levere ny alternativ oppgave (Arbeidskrav I) eller forbedre utkast (Arbeidskrav II). Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer.

Overlapping courses

Gradert skala A-F.