EPN-V2

SYK2810A Prevention and Treatment of Malnutrition Course description

Course name in Norwegian
Forebygging og behandling av feilernæring
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Normally taught in English. Taught in Norwegian if no English-speaking students are taking the course.

In this course, students will be given an opportunity to specialise in the significance of nutrition in the prevention and treatment of malnutrition. Obesity is an increasing problem among children and adults, while certain groups of the population are also at risk of undernutrition. Students may choose their target group for the course. The focus will be on methods used to map nutritional problems and status, as well as diet, and to propose measures to prevent and/or treat nutritional problems

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

I dette emnet får studentene kjennskap til ulike forhold som er avgjørende for betydningen for god helse. Studentene skal lære å identifisere ulike tegn på sykdom, foreta relevante undersøkelser og målinger, samt utføre praktiske prosedyrer. I dette emnet undervises det også i legemiddeladministrasjon i henhold til gjeldene retningslinjer.

Teaching and learning methods

Bestått VERN1500/VERND1500/VERNL1500

Godkjente arbeidskrav i VERN2110/VERND2110/VERNL2110

Course requirements

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om helsesvikt knyttet til ulike funksjonsvansker
  • har god kunnskap om konsekvenser av helsesvikt for personer med ulike grader av immobilitet
  • har god kunnskap om ulike behandlingsformer ved somatisk sykdom
  • har god kunnskap om farmakologi og farmakokinetikk
  • har god kunnskap om legemiddeladministrasjon
  • har god kunnskap om hygieniske prinsipper
  • har god kunnskap om aktuelle observasjoner knyttet til de ulike prosedyrene

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre livreddende førstehjelp
  • kan administrere forordnede legemidler i henhold til gjeldende retningslinjer
  • kan utføre ulike prosedyrer, sette injeksjoner, utføre blodtrykks- og pulsmålinger i henhold til prosedyreliste
  • kan demonstrere de viktigste hygieniske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan redegjøre for forhold som er avgjørende for betydningen av god helse og kjenne til tiltak for å oppnå dette
  • kan redegjøre for årsaker, symptomer og behandlingsformer ved sykdom og aldring
  • planlegger og gjennomfører oppgaver knyttet til administrasjon av legemidler
  • kan anvende etiske og juridiske premisser i diskusjoner i det helsefaglige arbeidet

Assessment

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Emnet inneholder også demonstrasjoner av ulike pleieprosedyrer og praktiske øvelser i øvingspost. Emnet avsluttes med en praktisk prøve, der faglærer vil vurdere den enkelte students prestasjoner i de ulike prosedyrene.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • obligatorisk deltagelse i gruppearbeid med innlevering i Canvas
  • to flervalgstester som gjennomføres i Canvas
  • obligatorisk deltakelse i demonstrasjoner og praktiske øvelser
  • obligatorisk deltakelse på førstehjelpskurs
  • én praktisk prøve

Grading scale

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Examiners

None.

Overlapping courses

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has advanced knowledge of

  • social protection strategies, in particular related to major social risks: unemployment, sickness, disability, lack of a provider, child abuse, and old age
  • the interplay between protection provided by the state, the voluntary sector, the family and the market
  • principles of social insurance and health insurance
  • strategies for providing residual or universal social and health assistance
  • the extended family as a risk-managing institution
  • problems with social protection coverage and strategies for extending coverage
  • strategies for efficient delivery of health and social services
  • policy evaluation methods in health and social care

Skills

The student can

  • identify similarities and differences in social and health protection strategies in high-, middle-, and low-income countries
  • investigate the arguments for and against public management, public/private partnerships, outsourcing and other strategies with regard to the delivery of publicly provided health and social services
  • analyse processes of social/health policy implementation
  • evaluate social/health policy outputs and outcomes

General competence

The student is able to

  • participate in the debate on how to organise and implement social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the discussion of which evaluation strategies that are most useful in various contexts, with regard to evakuations of social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the debate concerning how to frame health and social policy goals across countries and cultures