Programplaner og emneplaner - Student
SYK2800B Parent-child Relationships and Adolescent Health Course description
- Course name in Norwegian
- Foreldre-barn relasjon og ungdoms helse
- Study programme
-
Bachelor's Programme in NursingBachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet er tematisk integrert med emnet TOLKDIAxxx Konsekutiv tolking av dialog.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
Ingen.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om anvendt yrkesetikk og grensene for tolkens ansvarsområde
- har kunnskap om tolkens plass i den institusjonelle samtalen med basis i relevante teoretiske modeller
- har kunnskap om språk og tospråklighet som fenomen og som tolkens verktøy
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende beskrive grunnleggende tolketekniske strategier i konsekutiv (etterfølgende) tolking av institusjonelle dialoger mellom norsk og tolkespråket
- kan relatere de yrkesetiske prinsippene til grensene for tolkens ansvarsområde i offentlig sektor og institusjonelle samtaler generelt
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over tolkens plass i den institusjonelle samtalen med utgangspunkt i relevant teori- og erfaringsbasert kunnskap
- kan reflektere over tolkefunksjonens status i et profesjonsutviklingsperspektiv
Course requirements
Emnet er organisert på deltid over to semester (januar til desember) med obligatoriske læringsaktiviteter underveis. Studiet er nettbasert, men har også samlinger ved OsloMet. Studenten må ha tilgang til datamaskin og internett og kunne delta i nettbaserte læringsaktiviteter, også på kveldstid og i helger. Det forutsettes stor grad av selvstudium og samarbeid i studentgrupper. Informasjon om antall samlinger, og antall dager per samling, finnes på nettsidene til universitetet.
Assessment
Permitted exam materials and equipment
Individuell hjemmeoppgave:
Etter skriftlig tilbakemelding fra faglærer leveres essayet (første arbeidskrav) som eksamensbesvarelse til avsluttende vurdering. Eksamensbesvarelsen skal ha en akademisk essayform med omfang 1600 ord +/- 10 %, og skal være en bearbeidet versjon av arbeidskravet innlevert i vårsemesteret. Det skal framgå av besvarelsen hvilke endringer som er gjort fra innlevering av arbeidskravet i vårsemesteret til eksamensinnleveringen i høstsemesteret.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan essayet omarbeides.
Grading scale
Alle hjelpemidler tillatt.
Examiners
Bestått/ikke bestått.
Vurderingskriterier ved bruk av karakteren bestått/ikke bestått
- Bestått: God. En god prestasjon. Kandidaten viser et godt kunnskapsnivå, god vurderingsevne, og selvstendighet i behandlingen av fagstoffet. Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten god forståelse av kunnskapsfeltet og besvarelsen settes klart inn i en faglig sammenheng. Drøftingen viser at kandidaten kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og vise innsikt i forhold til fagstoffet.
- Ikke bestått: Ikke tilfredsstillende. Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene. Innholdet i besvarelsen mangler i overveiende grad relevans i forhold til oppgaveteksten. Kandidaten svarer ikke på sentrale deler av oppgavesettet og kombinerer ikke kunnskap fra ulike sider ved pensum. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet slik at forsøket på drøfting er mangelfullt og vitner om at kandidaten mangler kunnskap om sentrale sider ved pensum. Besvarelsen oppfyller ikke kravene til akademisk skrivestil. Besvarelser med stor grad av ”avskrift” fra andre tekster gir karakteren ‘ikke bestått’.
Overlapping courses
Eksamenen vurderes av intern og ekstern sensor med tolkefaglig kompetanse.