EPN-V2

SYBAS2010 The Nurse as Clinician and Developer of the Profession 1 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
14.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Required preliminary courses

Alle emner som inngår i mastergraden må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge:

The student has knowledge of

  • philosophy of science and quantitative research methods
  • evidence-based practice
  • system and relation perspectives in nursing
  • decision-making processes using standardised classification systems: nursing documentation, ICT and eHealth
  • development psychology, crisis theory and coping theory, personality psychology, learning, belonging and identity, sociopsychological processes (the individual and community) and how illness affects people's behaviour
  • pathological processes, prognoses and treatment forms in the following mental health disorders/challenges:

    • eating disorders
    • substance abuse problems
    • suicide-related problems
    • intellectual disabilities
    • behavioural and emotional disorders in children and young people
  • education and learning: guidance, teaching, health information and changes in health behaviour, and nurses' educational role
  • demography and epidemiology: national and global health
  • clinical examination methods and general first aid in accordance with the ABC principle

Skills:

The student

  • is skilled in using clinical examination methods and assessments
  • is capable of finding, assessing and referring to relevant research articles in order to elucidate nursing issues, both orally and in writing
  • is capable of communicating and applying educational knowledge when providing guidance to patients and next of kin
  • is capable of applying health information and knowledge of changes in health behaviour to practical issues
  • is capable of reflecting on professional ethics, fair distribution, cooperation and human rights
  • is capable of reflecting on the connection between poverty and health both nationally and globally and of describing national challenges in public health work

Competence:

The student is capable of

  • sharing opinions about ethical challenges, with particular emphasis on safeguarding patients' autonomy, integrity and dignity
  • planning and carrying out tasks related to nurses' educational role
  • documenting nursing in a legally and professionally sound manner

Teaching and learning methods

Kunnskaper

Studenten har

  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet sosialt arbeid.
  • inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven.
  • inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver.
  • inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon.

Ferdigheter

Studenten kan

  • avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning.
  • velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling.
  • utvikle design for en empirisk undersøkelse.
  • analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper.
  • gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene.
  • vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
  • vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
  • formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
  • anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven

Course requirements

I andre semester skal studentene utforme prosjektbeskrivelse for sin masteroppgave. Prosjektbeskrivelsen danner grunnlag for tildeling av veileder. Veileder tildeles i slutten av andre semester. I emnet "Masteroppgaven" arrangeres det "Mastertorg", "Avsparkseminar" og "Midtveisseminar".

"Mastertorget" arrangeres i begynnelsen av andre semester. Her får studentene presentert pågående forskningsprosjekter de kan knytte seg til om ønskelig.

"Avsparkseminar" arrangeres i slutten av andre semester.

"Midtveisseminaret" arrangeres i begynnelsen av fjerde semester for heltid, og sjette semester for deltid

Se egen omtale av seminar under avsnittet om arbeidskrav.

Assessment

Avsparkseminaret arrangeres i slutten av andre semester. Deltakelse er obligatorisk. Formålet er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i arbeidet med masteroppgaven. I forbindelse med avsparkseminaret skal det leveres et to siders arbeidskrav som beskriver problemstilling for masteroppgaven. Dette arbeidskravet må være levert og godkjent før studenten kan tildeles veileder.

Dersom en student på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner ikke kan delta på avsparkseminaret, skal en veiledningstime gå med til å gjennomgå innholdet med veileder når denne er tildelt.

Studenten skal levere en framdriftsplan til veileder tidlig i veiledningsløpet.

I begynnelsen av fjerde semester for heltid, og sjette semester for deltid, arrangeres det også et midtveisseminar.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

All exam papers are assessed by two examiners. A minimum of twenty per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.

Overlapping courses

Det benyttes en gradert skala med fem trinn, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.