EPN-V2

SYBAPRA5B Clinical Studies, Surgery Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i sykepleie, kirurgi
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    Bestått andre studieår eller tilsvarende.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten

    • har bred kunnskap om aktuelle sykdommer, skader og patologiske tilstander og behandlingsformer til de vanligste sykdommene innen kirurgi
    • har bred kunnskap om sykdommers påvirkning på de grunnleggende behov
    • har bred kunnskap om avsluttende behandling og dødsprosessen
    • har bred kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering
    • har bred kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
    • har bred kunnskap om sykepleiediagnoser og dokumentasjonssystemer
    • har kunnskap om yrkesetikk, verdighet og integritet
    • har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, kropp og sykdom
    • har bred kunnskap om pårørendes betydning for pasientens helse og livskvalitet
    • har kunnskap om helselovgivningen: fordeling av myndighet, internkontroll, skader/uhell, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
    • har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis
    • har kunnskap om organisasjon og ledelse i spesialisthelsetjenesten
    • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid

    Ferdigheter:

    Studenten

    • kan kommunisere og samhandle med pasienter og deres pårørende underveis i sykdomsforløpet
    • kan utføre systematiske observasjoner, identifisere og vurdere pasientens sykepleiediagnoser
    • kan planlegge, prioritere og utføre sykepleieintervensjoner og evaluere disse
    • kan gjennomføre praktiske prosedyrer etter gjeldende retningslinjer
    • kan anvende dokumentasjonssystemet og dokumentere i forhold til faglige og juridiske krav
    • kan vurdere laboratorieresultater
    • kan forberede pasienten til undersøkelse eller behandling
    • kan anvende relevante resultater fra forskning knyttet til målgruppen, og kan treffe begrunnede handlingsvalg
    • kan håndtere legemidler i tråd med gjeldende helselovgivning
    • kan beherske aktuell medisinsk teknologi
    • kan anvende ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandlingen
    • kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
    • kan organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
    • kan samarbeide med andre yrkesgrupper
    • studenten har et godt håndlag i utførelse av sykepleie

    Generell kompetanse:

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre sykepleiefaglige arbeidsoppgaver i spesialisthelsetjenesten
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til etiske utfordringer (verdighet og integritet)
    • har innsikt i avanserte medisinske prosedyrer og bruk av avansert medisinskteknisk utstyr
    • kan utveksle synspunkter for å fremme fagutvikling i praksis

  • Teaching and learning methods

    This course is designed to inform and enrich the material learned in the research methods courses. It combines a descriptive and a normative approach to reflection on social science.

    Among topics covered, are the role of values in research, objectivity, realism, social constructivism, social ontology, feminist philosophy of science, evidence-based policy, and causality.

    Language of instruction is English

  • Course requirements

    None.

  • Assessment

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student has

    • thorough knowledge of main social science philosophy topics relevant to social welfare and health policy studies
    • knowledge of theories and concepts enabling systematic reflection on social science

    Skills

    The student can

    • analyse, discuss and evaluate social science from the viewpoint of philosophy of science

    General competence

    The student has

    • thorough understanding of the relation between actual research and theories about research
    • a well developed understanding of the foundations of research results and design
  • Permitted exam materials and equipment

    The teaching consists of lectures on campus and digital lectures, seminars and tutorials related to the coursework requirements. Students are expected to play an active role.

  • Grading scale

    The following required coursework must be approved in order for the student to take the exam:

    • Coursework 1: Essay of 500 words (+-10%).
    • Coursework 2: Essay of 500 words (+-10%).
    • Coursework 3: Essay of 500 words (+-10%).

    All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version one time by the given deadline. Coursework that is not approved on the second submission will disqualify the student from taking the exam.

  • Examiners

    The exam in the course is an individual supervised exam of 6 hours.

  • Overlapping courses

    No aids are permitted.