EPN-V2

SYBAPRA4 Clinical Studies, Mental Health and Substance-Related Disorders Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i sykepleie ved psykisk helsearbeid og rusrelatert lidelse
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Required preliminary courses

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i psykisk helsearbeid, herunder terapeutisk samhandlingsaktivitet og miljøterapi
  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på psykiske lidelser og psykisk helsearbeid: relasjonens betydning, yrkesetikk, estetikk og verdighet og integritet i samhandling med pasient og pårørende
  • har kunnskap om mestringsstrategier og bedringsprosesser (pasientperspektiv, brukermedvirkning og empowerment)
  • har kunnskap om psykiske og psykososiale problemer hos flyktninger og innvandrere: traume, tap, sorg og identitet
  • har kunnskap om psykisk helse i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om sammenheng mellom rus og psykiske lidelser
  • har kunnskap om hvordan psykiske lidelser og omgivelser påvirker pasientenes grunnleggende behov og patologiske tilstander, og om prosesser, prognose og behandlingsformer til de vanligste sykdommene innen psykiatri
  • har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
  • har kunnskap om tvangsbestemmelser ut fra helselovgivningen for kommune- og spesialisthelsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere, vurdere og utføre sykepleie til pasienter med psykiske lidelser og reflektere over egen faglig utøvelse overfor mennesker med psykiske lidelser
  • behersker relevant legemiddelhåndtering
  • kan delta aktivt i tverrfaglig samarbeid
  • kan anvende teori om personlighetspsykologiske faktorer, kognitive funksjoner, ego-funksjoner, identitet, selvbilde og stemningsleie
  • kan anvende teori om terapeutisk kommunikasjon og samhandlingsprinsipper, og teori om tilrettelegging av terapeutisk klima
  • kan anvende relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i møte med og i behandling av mennesker med psykiske lidelser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleieintervensjoner knyttet til pasienter innen psykisk helsearbeid og rusbehandling
  • kan utveksle synspunkter som bidrar til fagutvikling i praksis

Teaching and learning methods

Kliniske studier, forelesninger, gruppearbeid, seminarer, skriftlige oppgaver, logg, veiledning og selvstudier.

Course requirements

Ingen.

Assessment

Vurderingsform: Vurdering av kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden. Fravær på mellom 10 og 20 prosent kan tas igjen i forbindelse med gjennomføringen av det kliniske emnet etter avtale med praksisveileder og veileder fra høgskolen. Dersom fraværet overstiger 20 prosent, må det kliniske emnet tas igjen i sin helhet.

Sensurordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen.

Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

Pensumliste

Biong, S. & Ytrehus, S. (2012). Rusproblemer - En utfordring for samfunnet, helsetjenesten og den enkelte. I S. Biong, & S. Ytrehus (Red.), Helsehjelp til personer med rusproblemer (s. 15-29). [Oslo]: Akribe.

Christiansen, Å. (2012). Tidlig intervensjon ved rusrelaterte lidelser i sykehus. I S. Biong, & S. Ytrehus (Red.), Helsehjelp til personer med rusproblemer (s. 165-185). [Oslo]: Akribe.

Ervik, R. & Biong, S. (2012). Politikk og konsekvenser for praksis. I S. Biong, & S. Ytrehus (Red.), Helsehjelp til personer med rusproblemer (s. 33-54). [Oslo]: Akribe.

Hummelvoll, J. K. & Dahl, T. E. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: Psykiatrisk sykepleie og psykisk helse (7. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 2, 4 og 16]

Håkonsen, K. M. (2014). Psykologi og psykiske lidelser (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 9]

Ingeberg, M. H., Eide, B. & Tallaksen, D. W. (2006). Mentale knagger: en innføring i psykisk helsearbeid . [Oslo]: Akribe. [Kap. 1-11]

Lilja, L., Hellzen, M., Lind, I. & Hellzen, O. (2006). The meaning of depression: Swedish nurses' perceptions of depressed inpatients. Journal of Psychiatric & Mental Health Nursing , 13 (3), 269-278. doi:10.1111/j.1365-2850.2006.00946.x http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1111/j.1365-2850.2006.00946.x

Moe, T. & Martinsen, E. W. (2011). Fysisk aktivitet i psykisk helsearbeid. I L. Borge, T. Moe, & E. W. Martinsen (Red.), Psykisk helsearbeid - mer enn medisiner og samtaleterapi (s. 76-96). Bergen: Fagbokforlaget.

Skjøtskift, S. (2012). Rusmidlenes virkninger og skadevirkninger. I S. Biong, & S. Ytrehus (Red.), Helsehjelp til personer med rusproblemer (s. 99-120). [Oslo]: Akribe.

Storm, M., Hausken, K. & Mikkelsen, A. (2010). User involvement in in-patient mental health services: operationalisation, empirical testing, and validation. Journal of Clinical Nursing , 19 (13/14), 1897-1907. doi:10.1111/j.1365-2702.2009.03036.x http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1111/j.1365-2702.2009.03036.x

Sælør, K. T. & Bjerknes, S. O. (2012). Helsepersonell i tverrfaglig spesialisert rusbehandling - Ansvar, roller og funksjoner. I S. Biong, & S. Ytrehus (Red.), Helsehjelp til personer med rusproblemer (s. 143-162). [Oslo]: Akribe.

Varvin, S. (2014). Eksil i fremmedfryktens og traumatiseringens skygge. Agora , 31 (01-02), 394-405. Hentet fra http://www.idunn.no.ezproxy.hioa.no/ts/agora/2014/01-02/eksil_i_fremmedfryktens_og_traumatiseringens_skygge

Vatne, S. & Hoem, E. (2008). Acknowledging communication: a milieu-therapeutic approach in mental health care. Journal of Advanced Nursing, 61 (6), 690-698. doi: 10.1111/j.1365-2648.2007.04565.x http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1111/j.1365-2648.2007.04565.x

Von Krogh, G. (2005). Begreper i psykiatrisk sykepleie: sykepleiediagnoser, ønsket pasientstatus og sykepleieintervensjoner (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Vråle, G. B. (2011). Når angsten prøver å ta deg, kan du ta den i stedet. I L. Borge, E. W. Martinsen, & T. Moe (Red.), Psykisk helsearbeid - mer enn medisiner og samtaleterapi (s. 69-75). Bergen: Fagbokforlaget.

Ytrehus, S. (2012). Familiens situasjon. I S. Biong, & S. Ytrehus (Red.), Helsehjelp til personer med rusproblemer (s. 219-239). [Oslo]: Akribe.

Til sammen 931 sider.

(Pensumliste ajour: 21.06.17 v/HRT P32)