EPN-V2

SYBAPRA3 Clinical Studies, Health Promotive and Preventive Work Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i sykepleie, helsefremmende og forebyggende arbeid
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Required preliminary courses

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten

  • har kunnskap om forskningsprosessen
  • har kunnskap om prosjektarbeid som metode
  • har kunnskap om demografisk og epidemiologisk grunnlag for helsefremmende og forebyggende arbeid på individ- og samfunnsnivå med særlig fokus på friske, utsatte grupper, barn, unge og familier
  • har kunnskap om folkehelse og hvilke faktorer som påvirker denne
  • har kunnskap om metoder innen helsefremmende og forebyggende arbeid
  • har kunnskap om gruppeprosess og kommunikasjon
  • har kunnskap om konflikthåndtering

Ferdigheter: Studenten

  • kan finne frem til og vurdere relevant informasjon og fagstoff og anvende dette i skriftlige oppgaver, slik at det belyser en problemstilling innen helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan, under veiledning, planlegge og gjennomføre et prosjekt innen forebyggende helsearbeid basert på forskningsbasert kunnskap, og kan initiere fagutvikling
  • kan anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i innovasjonsprosesser

Generell kompetanse: Studenten

  • kan identifisere problemstillinger relatert til helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan formidle prosjektresultater skriftlig

Teaching and learning methods

Arkitektur og rom skal belyse hvordan man kan bruke sine omgivelser for å utvikle en tredimensjonal forståelse og styrke bevissthet om arkitektur, rom og interiør. Fokus vil også være å utvikle forståelse for de prosesser som ligger i utviklingen av bygninger i det offentlige rom.

Studiet består av følgende to deler:

Del 1 Arkitektur og rom (10 studiepoeng)

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til arkitektur som fagområde og metoder for arbeid med arkitektur og rom.

Del 2 Fagdidaktikk (5 studiepoeng)

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til arkitektur og rom som undervisningsområde i skolen.

Course requirements

Bestått lærerutdanning (grunnskole-, fag- eller barnehagelærerutdanning), eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale emner, problemstillinger, verktøy og prosesser innen arkitektur og rom
  • kjenner til idé- og planleggingsprosessen innen arkitektur og rom
  • har kunnskaper om arkitektur, rom og byggeskikk
  • har kunnskap om og kan analysere kompetansemål for arkitektur i gjeldende læreplaner

Ferdighet

Studenten

  • kan formidle sentrale emner og problemstillinger innen arkitektur og rom
  • har ferdigheter innen ulike tegne- og presentasjonsteknikker og kan bruke digitale verktøy til visualisering av prosjekt og konstruksjon
  • kan planlegge og utvikle idéer frem til ferdig produkt - med arbeidstegninger og modeller av hus, interiør, uterom og miljø i målestokk
  • kan analysere og utvikle eget undervisningsmateriell innen arkitektur og rom

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til ulike problemstillinger knyttet til arkitektur, rom og byggeskikk
  • kan utveksle synspunkter og bidra til problematisering av arkitektur og rom knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn
  • har videreutviklet egen fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i fagområdet arkitektur og rom, blant annet med bruk av skolens nærmiljø i undervisningen
  • kjenner til demokrati og brukermedvirkning i stedsutvikling
  • har bevissthet om uterom, omgivelser og kulturlandskap relatert til skole, nærmiljø og samfunn

Permitted exam materials and equipment

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger, seminarundervisning og praktiske øvelser i undersøkende metoder. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver.

Emnet har fire læringsmapper:

  • Mappelevering 1: Benytte innsynsretten og evt klage på avslag (valgfri sak)
  • Mappelevering 2: Fremskaff all informasjon du kan om en offentlig person (adresse, alder, status (CV), inntekt, eiendom, eierskapsinteresser, aksjer, verv, nettverk etc.) gjennom bruk av journalistiske metoder.
  • Mappelevering 3: Finn en gravesak i pressen du mener oppfyller pressens samfunnsrolle som vaktbikkje (gruppepresentasjon på inntil 20 minutter)
  • Mappelevering 4: Design et undersøkende prosjekt med en problemstilling og to hypoteser (Gruppevis).

I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Studenter som ikke leverer læringsmapper og/eller møter på gjennomganger innen gitte frister, mister retten til å få tilbakemelding.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Grading scale

Det er obligatorisk å delta på gruppepresentasjoner og gruppesamarbeid. Det er obligatorisk å delta på 80 prosent av den øvrige undervisningen. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten, men faglærer kan gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.

Hensikten med den obligatoriske aktiviteten er å sikre oppnåelse av emnets læringsutbytter.  

Examiners

Eksamen er en individuell mappeeksamen bestående av alle mappeinnleveringene fra undervisningen. Det gis samlet karakter på eksamen.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer.

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved strykkarakter levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Overlapping courses

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.