Programplaner og emneplaner - Student
SYBAPRA3 Clinical Studies, Health Promotive and Preventive Work Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i sykepleie, helsefremmende og forebyggende arbeid
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten
- har kunnskap om forskningsprosessen
- har kunnskap om prosjektarbeid som metode
- har kunnskap om demografisk og epidemiologisk grunnlag for helsefremmende og forebyggende arbeid på individ- og samfunnsnivå med særlig fokus på friske, utsatte grupper, barn, unge og familier
- har kunnskap om folkehelse og hvilke faktorer som påvirker denne
- har kunnskap om metoder innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- har kunnskap om gruppeprosess og kommunikasjon
- har kunnskap om konflikthåndtering
Ferdigheter: Studenten
- kan finne frem til og vurdere relevant informasjon og fagstoff og anvende dette i skriftlige oppgaver, slik at det belyser en problemstilling innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan, under veiledning, planlegge og gjennomføre et prosjekt innen forebyggende helsearbeid basert på forskningsbasert kunnskap, og kan initiere fagutvikling
- kan anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i innovasjonsprosesser
Generell kompetanse: Studenten
- kan identifisere problemstillinger relatert til helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan formidle prosjektresultater skriftlig
Teaching and learning methods
Observasjonspraksis, forelesninger, gruppearbeid, seminar, logg, pedagogisk poster, muntlig fremlegg, veiledning og selvstudier.
Studentene gjennomfører først ca. to uker med teoretisk undervisning som forberedelse, før åtte uker praksis med obesrvasjonspraksis og prosjektarbeid.
Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid, og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet.
Course requirements
Som en del av vurderingen i emnet er det krav om obligatorisk deltakelse i blandt annet veiledningsgrupper, seminarer og presentasjoner. Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Assessment
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden, samt vurdering av prosjektoppgave skrevet i gruppe. Oppgavens omfang: 10 000 ord (+/- 20 %).
Studentene får veiledning av lærer gjennom hele prosessen. Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksis og i studiegruppen med og uten lærer til stede. Fravær på over ti prosent medfører at emnet vurderes til ikke bestått.
Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.
Permitted exam materials and equipment
Bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap gir en bred og yrkesrettet kompetanse i å organisere, gjenfinne, vurdere og formidle informasjon og kultur. Studiet kvalifiserer til arbeid i bibliotek og andre virksomheter der slike oppgaver står sentralt.
Studiet bygger på en lang fagtradisjon som har søkt å gjøre kunnskaps- og kulturproduksjon mest mulig tilgjengelig gjennom utvikling av samlinger, informasjonssystemer og formidlingspraksiser. I dag handler vesentlig kompetanse innenfor fagområdet om å kunne vurdere troverdighet og relevans i et enormt og digitalt medie- og informasjonslandskap, og om å stimulere til en bred og mangfoldig bruk av kulturen gjennom aktiv formidling. Kandidatene fra programmet jobber ofte i institusjoner med tydelige samfunnsoppdrag, basert på gjeldende kultur-, medie- og kunnskapspolitikk, men også i private virksomheter med behov for god og effektiv informasjonsflyt.
Fullført studium kvalifiserer til søknad om opptak til masterstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap.
Bachelorgraden oppnås i samsvar med Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap, jf. § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor of Library and Information Science.
Grading scale
Bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap er et helttidsstudie som retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innenfor ulike deler av biblioteksektoren eller i andre virksomheter som håndterer og formidler informasjon og kultur.
Examiners
For å bli tatt opp til bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.
Overlapping courses
Kunnskaper
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har bred kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer, teorier, og problemstillinger
- har god kjennskap til sentrale trekk innenfor medie- og teknologiutviklingen
- har god kunnskap om hvordan ulike typer medie- og dokumentsamlinger kan organiseres og formidles
- har god innholds- og sjangerforståelse innenfor litteratur og annet medieinnhold som typisk inngår i ulike typer bibliotek
- kjenner godt til oppbygningen av og prinsippene som ligger til grunn for moderne informasjonssystemer, søkemotorer og algoritmer
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- behersker og kan anvende nye kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek og annen kultur- og informasjonsvirksomhet
- kan kritisk vurdere informasjon og kulturuttrykk, samt moderne teknologi- og medieutvikling
- kan organisere fysiske og digitale medie- og dokumentsamlinger
- kan anvende ulike metoder til å formidle informasjon, kunnskap og kultur
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
- kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
- kan reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
- har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet