Programplaner og emneplaner - Student
SYBAPRA2 Clinical Studies, Home-Based Services Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i sykepleie, hjemmebaserte tjenester
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
-
Required preliminary courses
Passed first year of the programme or equivalent.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge:
The student has knowledge of
- clinical assessment processes in nursing aimed at attending to the patient's basic needs and resources, with a focus on patients with permanent or recurring medical conditions
- pharmacology and drug administration related to relevant diseases
- dignity and existential challenges in the target groups
- relevant patient phenomena
- the situation of next of kin
- management of municipal nursing services based on legal provisions: the right to necessary medical assistance, information and participation and individual plans
- welfare technology in the home
Skills:
The student
- is capable of providing nursing care that attends to the patient's basic needs and resources, with a focus on patients with permanent or recurring medical conditions
- is capable of considering relationships between multi diagnoses, polypharmacy and the patient's condition
- masters relevant drug administration
- is capable of knowledge-based practice in people's homes and other forms of housing
- is capable of identifying ethical challenges and making decisions on the basis of professional reflection
- is capable of providing nursing care that safeguards the patient's dignity in relation to existential issues and challenges
- is capable of using the relevant documentation system
- is capable of using knowledge of legislation with particular focus on user participation and capacity to give consent
- is capable of reflecting on the nursing provided in the municipal health service
- is capable of using communication theory related to the target groups' special needs
Competence:
The student:
- has insight into the planning and performing of nursing work in the municipal health service
- has insight into ethical challenges relating to dignity and integrity
- demonstrates a socially critical and analytical approach to the health service
- has insight into cooperation in and between the municipal health service and the specialist health service
-
Teaching and learning methods
Clinical training, lectures, group work, clinical groups, written assignments, logs, seminars,simulation including excursion, supervision and self-study.
Students will receive approx. two weeks of preparatory theoretical teaching, before embarking on eight weeks' clinical training with direct patient contact.
-
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende psykososiale behov hos mennesket: behovet for sosial kontakt, trygghet og identitet/egenverd
- har kunnskap om grunnleggende eksistensielle behov hos mennesket: behovet for mening og sammenheng i tilværelsen
- har kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer med egen livssituasjon og helsesvikt: livskvalitet, verdighet, smerter, mestring
- har kunnskap om sykepleie som profesjon og vitenskap: sykepleiens historie og tradisjon, sykepleiens egenart, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kunnskap om pasienters livsverden, verdier i sykepleie, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kvalitativ forskning
- har kunnskap om etiske prinsipper og etiske problemer
- har kunnskap intervju og observasjon som forskningsmetoder
Ferdigheter:
Studenten
- kan identifisere menneskets psykososiale og eksistensielle behov
- kan anvende kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer når grunnleggende behov er truet
- kan reflektere over det å være pasient og sykepleier ut ifra etiske og sykepleievitenskapelige perspektiver
- kan identifisere etiske dilemma/problemer
- kan søke, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, herunder fag- og forskningsartikler, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling/et tema
- kan lese forskningsartikler basert på kvalitativ metode
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i hva som kan føre til at de grunnleggende psykososiale og eksistensielle behovene trues
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger
- har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende behov og ressurser
-
Assessment
Forelesninger, gruppearbeid, individuelle skriftlige oppgaver, onelinekurs, PPI (pedagogisk programmert interaksjon), veiledning og selvstudier.
-
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- 100% deltakelse på fem seminarer.
- Studieoppgave Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
- Flervalgsoppgave. 60 prosent riktig på digitale flervalgsoppgaver - to timer. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet før ordinær eksamen, og ett forsøk før ny og utsatt eksamen.
-
Grading scale
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang 2000 ord (+/- 20%).
-
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Overlapping courses
Gradert skala A-F.