EPN-V2

SYBAPRA2 Clinical Studies, Home-Based Services Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i sykepleie, hjemmebaserte tjenester
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
Programme description
  • Required preliminary courses

    Passed first year of the programme or equivalent.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

    Knowledge:

    The student has knowledge of

    • clinical assessment processes in nursing aimed at attending to the patient's basic needs and resources, with a focus on patients with permanent or recurring medical conditions
    • pharmacology and drug administration related to relevant diseases
    • dignity and existential challenges in the target groups
    • relevant patient phenomena
    • the situation of next of kin
    • management of municipal nursing services based on legal provisions: the right to necessary medical assistance, information and participation and individual plans
    • welfare technology in the home

    Skills:

    The student

    • is capable of providing nursing care that attends to the patient's basic needs and resources, with a focus on patients with permanent or recurring medical conditions
    • is capable of considering relationships between multi diagnoses, polypharmacy and the patient's condition
    • masters relevant drug administration
    • is capable of knowledge-based practice in people's homes and other forms of housing
    • is capable of identifying ethical challenges and making decisions on the basis of professional reflection
    • is capable of providing nursing care that safeguards the patient's dignity in relation to existential issues and challenges
    • is capable of using the relevant documentation system
    • is capable of using knowledge of legislation with particular focus on user participation and capacity to give consent
    • is capable of reflecting on the nursing provided in the municipal health service
    • is capable of using communication theory related to the target groups' special needs

    Competence:

    The student:

    • has insight into the planning and performing of nursing work in the municipal health service
    • has insight into ethical challenges relating to dignity and integrity
    • demonstrates a socially critical and analytical approach to the health service
    • has insight into cooperation in and between the municipal health service and the specialist health service
  • Teaching and learning methods

    Clinical training, lectures, group work, clinical groups, written assignments, logs, seminars,simulation including excursion, supervision and self-study.

    Students will receive approx. two weeks of preparatory theoretical teaching, before embarking on eight weeks' clinical training with direct patient contact.

  • Course requirements

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten

    • har kunnskap om grunnleggende psykososiale behov hos mennesket: behovet for sosial kontakt, trygghet og identitet/egenverd
    • har kunnskap om grunnleggende eksistensielle behov hos mennesket: behovet for mening og sammenheng i tilværelsen
    • har kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer med egen livssituasjon og helsesvikt: livskvalitet, verdighet, smerter, mestring
    • har kunnskap om sykepleie som profesjon og vitenskap: sykepleiens historie og tradisjon, sykepleiens egenart, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kunnskap om pasienters livsverden, verdier i sykepleie, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kvalitativ forskning
    • har kunnskap om etiske prinsipper og etiske problemer
    • har kunnskap intervju og observasjon som forskningsmetoder

    Ferdigheter:

    Studenten

    • kan identifisere menneskets psykososiale og eksistensielle behov
    • kan anvende kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer når grunnleggende behov er truet
    • kan reflektere over det å være pasient og sykepleier ut ifra etiske og sykepleievitenskapelige perspektiver
    • kan identifisere etiske dilemma/problemer
    • kan søke, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, herunder fag- og forskningsartikler, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling/et tema
    • kan lese forskningsartikler basert på kvalitativ metode

    Generell kompetanse:

    Studenten

    • har innsikt i hva som kan føre til at de grunnleggende psykososiale og eksistensielle behovene trues
    • har innsikt i relevante etiske problemstillinger
    • har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende behov og ressurser

  • Assessment

    Forelesninger, gruppearbeid, individuelle skriftlige oppgaver, onelinekurs, PPI (pedagogisk programmert interaksjon), veiledning og selvstudier.

  • Permitted exam materials and equipment

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • 100% deltakelse på fem seminarer.
    • Studieoppgave Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
    • Flervalgsoppgave. 60 prosent riktig på digitale flervalgsoppgaver - to timer. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet før ordinær eksamen, og ett forsøk før ny og utsatt eksamen.
  • Grading scale

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang 2000 ord (+/- 20%).

  • Examiners

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Overlapping courses

    Gradert skala A-F.