EPN-V2

SYBAPRA1 Clinical Studies, Basic Nursing Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i sykepleie, grunnleggende sykepleie
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet

  • Learning outcomes

    Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser
    • har kunnskap om estetikkens betydning i sykepleien
    • har innsikt i kunnskapsbasert praksis i sykehjem
    • har kunnskap om hvordan medisinske sykdommer og omgivelser kan påvirke pasientenes grunnleggende behov
    • har innsikt i lover og forskrifter som angår legemiddelhåndtering
    • har grunnleggende kunnskap om legemiddelhåndtering
    • har innsikt i forutsetningene for en etisk og verdig eldreomsorg: forsvarlig yrkesutøvelse, samtykke, taushetsplikt og makt
    • har innsikt i tema omsorg ved livets slutt

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan identifisere pasientens behov for sykepleie
    • kan utføre sykepleiehandlinger til pasienter i sykehjem
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • kan anvende faglig innsikt til å forstå pasientens situasjon
    • behersker relevante kommunikasjonsferdigheter i samarbeid med pasienter, pårørende og medarbeidere
    • behersker grunnleggende legemiddelhåndtering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre sykepleie til pasienter i sykehjem basert på sykepleiefaglig kunnskap, ferdigheter og holdninger
    • kan utveksle sykepleiefaglige synspunkter og erfaringer med medstudenter og sykepleiere i praksisfeltet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • Teaching and learning methods

    Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, veiledning og selvstudier.

    Studentene gjennomfører først ca. en uker med teoretisk undervisning som forberedelse, før åtte uker praksis med direkte pasientkontakt.

  • Course requirements

    No prior knowledge required.

  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttetog den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

    • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
    • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
    • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

    Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

  • Permitted exam materials and equipment

    The course consists of seminars, lectures, and independent study. The pedagogical approach involves active participation in seminars and lectures, presentation of one’s own work, and providing feedback to others’ presentations on the basis of the research literature and lecture topics.

    The seminar form supports the candidates’ practical training in presenting their own research and commenting on others’.

  • Grading scale

    Active participation in the seminars is necessary to adequately understand the course material and themes. Participation is therefore mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching and required to attend at least 80 percent of teaching days. In special circumstances, such as documented illnesses, the course leader may accept exceptions to this requirement. In these cases, lack of participation can be substituted with alternative arrangements such as active reading of the relevant syllabus literature.

    Course requirements are assessed as confirmed or not confirmed. The course requirement must be completed and confirmed within the given deadline in order to have the right to submit a final essay.

  • Examiners

    Confirmed participation in the course and accepted final essay gives 5 ECTS credits.

    Candidates will be assessed on the basis of an essay of approximately 4000 words (Arial / Calibri font size 12, spacing 1,5) that will be submitted 10 weeks after the course is concluded. Essays must be submitted within the given deadline, without extensions. Exceptions are made only in the case of illness (documented by sick leave). In these cases, an extension equaling the length of the sick leave can be granted (upon application).

  • Course contact person

    All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.

  • Overlapping courses

    The final essay is assessed by the course lecturer(s).