EPN-V2

SYBA3000 The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 2 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 2
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Required preliminary courses

Ingen hjelpemidler tillatt

Learning outcomes

I dette emnet fordyper studenten seg i et praktisk skapende område, med relevans for den kommende masteroppgaven. Emnet inkluderer metodisk tilnærming, praktisk skapende utforskning og utvikling av problemstillinger som åpner for dette. Studenten velger fordypningsområde, i samråd med emneansvarlig. Faglig og fagdidaktisk refleksjon utvikles i møtet mellom eget og andres praktisk skapende arbeid.

Teaching and learning methods

Én intern og én ekstern sensor

Course requirements

The following coursework must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam:

  • Assignment 1 (A) Group presentation and academic discussion at a seminar. If a coursework requirement is not approved, the students must give a new presentation.
  • Assignment 2 (B) Group presentation and academic discussion at a seminar. If a coursework requirement is not approved, the students must give a new presentation.
  • Minimum attendance of 80% in the study group sessions. The student must arrive prepared for the sessions
  • CPR with defibrillator course
  • Skills training in taking blood samples (taken in the second year of the programme)
  • First aid course (taken in the second year of the programme)
  • PVK-course (taken in the second year of the programme)

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om et avgrenset faglig område og innsikt i nærliggende problemstillinger og temaer
  • har inngående innsikt i et utvalg faglige arbeidsmetoder, kreative prosesser, designtenkning og praksisledet forskning
  • har kunnskap om samfunnsaktuelle og tverrfaglige fagdidaktiske tema og kan reflektere over praktisk skapende prosesser i forlengelsen av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og kritisk vurdere bruk av ulike uttrykksformer, materialer, metoder og prosesser for å besvare en spesifikk problemstilling
  • kan vurdere etiske sider ved bruk av teknologiske og digitale verktøy i praktisk skapende arbeid
  • kan ta i bruk eksisterende forskning og relevante teorier i drøfting av eget og andres praktisk skapende arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og utvikling basert på erfarings- og forskningsbasert kunnskap
  • kan kritisk reflektere over utviklingspotensialer innen eget fordypningsområde samt drøfte overføringsverdi til undervisning og/eller formidling

Permitted exam materials and equipment

Emnet kombinerer samlinger og eventuelt digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning. Emnet legger vekt på studentaktive læringsmetoder.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

All exam papers are assessed by two examiners. A minimum of twenty per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.

Overlapping courses

Mappeeksamen som inkluderer:

  • Dokumentasjon av egen arbeidsprosess, eventuelt sluttprodukt(er).
  • Et refleksjonsnotat på 1500 ord som inkluderer kort redegjørelse av prosessen og fagdidaktisk refleksjon. Hovedtrekk og resultater knyttes til eksisterende forskning og relevante teoretiske perspektiver.

Eksamensresultatet kan påklages.