EPN-V2

SYBA2010 The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 1 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
14.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Programme description
Course history

Required preliminary courses

SYBASPRA6B, SYBAPRA6A and B overlap 100%.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge:

The student has knowledge of

  • philosophy of science and quantitative research methods
  • evidence-based practice
  • system and relation perspectives in nursing
  • decision-making processes using standardised classification systems: nursing documentation, ICT and eHealth
  • development psychology, crisis theory and coping theory, personality psychology, learning, belonging and identity, sociopsychological processes (the individual and community) and how illness affects people's behaviour
  • pathological processes, prognoses and treatment forms in the following mental health disorders/challenges:

    • eating disorders
    • substance abuse problems
    • suicide-related problems
    • intellectual disabilities
    • behavioural and emotional disorders in children and young people
  • education and learning: guidance, teaching, health information and changes in health behaviour, and nurses' educational role
  • demography and epidemiology: national and global health
  • clinical examination methods and general first aid in accordance with the ABCDE principle

Skills:

The student

  • is skilled in using clinical examination methods and assessments
  • is capable of finding, assessing and referring to relevant research articles in order to elucidate nursing issues, both orally and in writing
  • is capable of communicating and applying educational knowledge when providing guidance to patients and next of kin
  • is capable of applying health information and knowledge of changes in health behaviour to practical issues
  • is capable of reflecting on professional ethics, fair distribution, cooperation and human rights
  • is capable of reflecting on the connection between poverty and health both nationally and globally and of describing national challenges in public health work

Competence:

The student is capable of

  • sharing opinions about ethical challenges, with particular emphasis on safeguarding patients' autonomy, integrity and dignity
  • planning and carrying out tasks related to nurses' educational role
  • documenting nursing in a legally and professionally sound manner

Teaching and learning methods

Lectures, group work, written assignments, supervision, seminars and self-study.

Course requirements

Opptak til studiet.

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende psykososiale behov hos mennesket: behovet for sosial kontakt, trygghet og identitet/egenverd
  • har kunnskap om grunnleggende eksistensielle behov hos mennesket: behovet for mening og sammenheng i tilværelsen
  • har kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer med egen livssituasjon og helsesvikt: livskvalitet, verdighet, smerter, mestring
  • har kunnskap om sykepleie som profesjon og vitenskap: sykepleiens historie og tradisjon, sykepleiens egenart, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kunnskap om pasienters livsverden, verdier i sykepleie, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kvalitativ forskning
  • har kunnskap om etiske prinsipper og etiske problemer
  • har kunnskap intervju og observasjon som forskningsmetoder

Ferdigheter:

Studenten

  • kan identifisere menneskets psykososiale og eksistensielle behov
  • kan anvende kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer når grunnleggende behov er truet
  • kan reflektere over det å være pasient og sykepleier ut ifra etiske og sykepleievitenskapelige perspektiver
  • kan identifisere etiske dilemma/problemer
  • kan søke, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, herunder fag- og forskningsartikler, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling/et tema
  • kan lese forskningsartikler basert på kvalitativ metode

Generell kompetanse:

Studenten

  • har innsikt i hva som kan føre til at de grunnleggende psykososiale og eksistensielle behovene trues
  • har innsikt i relevante etiske problemstillinger
  • har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende behov og ressurser

Permitted exam materials and equipment

Forelesninger, gruppearbeid, individuelle skriftlige oppgaver, onelinekurs, PPI (pedagogisk programmert interaksjon), veiledning og selvstudier.

Grading scale

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • 100% deltakelse på fem seminarer.
  • Studieoppgave Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
  • Flervalgsoppgave. 60 prosent riktig på digitale flervalgsoppgaver - to timer. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet før ordinær eksamen, og ett forsøk før ny og utsatt eksamen.

Examiners

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang 2000 ord (+/- 20%).

Overlapping courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.