Programplaner og emneplaner - Student
SYBA2010 The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 14.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
-
- Course history
-
Required preliminary courses
SYBASPRA6B, SYBAPRA6A and B overlap 100%.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge:
The student has knowledge of
- philosophy of science and quantitative research methods
- evidence-based practice
- system and relation perspectives in nursing
- decision-making processes using standardised classification systems: nursing documentation, ICT and eHealth
- development psychology, crisis theory and coping theory, personality psychology, learning, belonging and identity, sociopsychological processes (the individual and community) and how illness affects people's behaviour
-
pathological processes, prognoses and treatment forms in the following mental health disorders/challenges:
- eating disorders
- substance abuse problems
- suicide-related problems
- intellectual disabilities
- behavioural and emotional disorders in children and young people
- education and learning: guidance, teaching, health information and changes in health behaviour, and nurses' educational role
- demography and epidemiology: national and global health
- clinical examination methods and general first aid in accordance with the ABCDE principle
Skills:
The student
- is skilled in using clinical examination methods and assessments
- is capable of finding, assessing and referring to relevant research articles in order to elucidate nursing issues, both orally and in writing
- is capable of communicating and applying educational knowledge when providing guidance to patients and next of kin
- is capable of applying health information and knowledge of changes in health behaviour to practical issues
- is capable of reflecting on professional ethics, fair distribution, cooperation and human rights
- is capable of reflecting on the connection between poverty and health both nationally and globally and of describing national challenges in public health work
Competence:
The student is capable of
- sharing opinions about ethical challenges, with particular emphasis on safeguarding patients' autonomy, integrity and dignity
- planning and carrying out tasks related to nurses' educational role
- documenting nursing in a legally and professionally sound manner
Teaching and learning methods
Lectures, group work, written assignments, supervision, seminars and self-study.
Course requirements
Opptak til studiet.
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende psykososiale behov hos mennesket: behovet for sosial kontakt, trygghet og identitet/egenverd
- har kunnskap om grunnleggende eksistensielle behov hos mennesket: behovet for mening og sammenheng i tilværelsen
- har kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer med egen livssituasjon og helsesvikt: livskvalitet, verdighet, smerter, mestring
- har kunnskap om sykepleie som profesjon og vitenskap: sykepleiens historie og tradisjon, sykepleiens egenart, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kunnskap om pasienters livsverden, verdier i sykepleie, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kvalitativ forskning
- har kunnskap om etiske prinsipper og etiske problemer
- har kunnskap intervju og observasjon som forskningsmetoder
Ferdigheter:
Studenten
- kan identifisere menneskets psykososiale og eksistensielle behov
- kan anvende kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer når grunnleggende behov er truet
- kan reflektere over det å være pasient og sykepleier ut ifra etiske og sykepleievitenskapelige perspektiver
- kan identifisere etiske dilemma/problemer
- kan søke, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, herunder fag- og forskningsartikler, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling/et tema
- kan lese forskningsartikler basert på kvalitativ metode
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i hva som kan føre til at de grunnleggende psykososiale og eksistensielle behovene trues
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger
- har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende behov og ressurser
Permitted exam materials and equipment
Forelesninger, gruppearbeid, individuelle skriftlige oppgaver, onelinekurs, PPI (pedagogisk programmert interaksjon), veiledning og selvstudier.
Grading scale
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- 100% deltakelse på fem seminarer.
- Studieoppgave Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
- Flervalgsoppgave. 60 prosent riktig på digitale flervalgsoppgaver - to timer. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet før ordinær eksamen, og ett forsøk før ny og utsatt eksamen.
Examiners
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang 2000 ord (+/- 20%).
Overlapping courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.