Programplaner og emneplaner - Student
SYBA2010 The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 14.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Bestått emnet YLRM2100 og 20 dagers yrkespedagogisk praksisopplæring i andre studieår (periode 2).
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteori (positivismen) og kvantitative forskningsmetoder
- har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om system- og relasjonsperspektiver i sykepleie
- har kunnskap om beslutningsprosesser med standardiserte klassifikasjonssystemer: sykepleiedokumentasjon, IKT og e-helse
- har kunnskap om utviklingspsykologi, krise- og mestringsteori, personlighetspsykologi, læring, tilhørighet og identitet, sosialpsykologiske prosesser (individet og fellesskapet) og hvordan sykdom påvirker menneskets adferd
- har kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen psykisk helsearbeid
- har kunnskap om pedagogikk og læring: veiledning, undervisning, helseopplysning og endring av helseatferd og sykepleierens pedagogiske funksjon
- har kunnskap om demografi og epidemiologi: nasjonal og global helse
- har kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og generell førstehjelp etter ABC-prinsippet
Ferdigheter
Studenten
- har ferdigheter i kliniske undersøkelsesmetoder og vurderinger
- kan finne, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger, skriftlig og muntlig
- kan kommunisere og anvende pedagogisk kunnskap i veiledning til pasienter og pårørende
- kan anvende helseopplysning og kunnskap om endring av helseatferd i praktiske problemstillinger
- kan reflektere over yrkesetikk, rettferdig fordeling, samhandling og menneskerettigheter
- kan reflektere over sammenhengen mellom fattigdom og helse, nasjonalt og globalt, og kan gjøre rede for nasjonale utfordringer i folkehelsearbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretakelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan planlegge og gjennomføre oppgaver relatert til sykepleierens pedagogiske funksjon
- kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjeldene lovverk som er relevant for yrkesutøvelsen (K1)
- har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (K4)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i undervisning av elever i ungdomstrinnet eller elever/lærlinger i restaurant- og matfag (F1)
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning eller veiledning (F2)
- kan langtidsplanlegge opplæringsløp og systematisk gjennomføre sluttvurdering (F2)
- kan vurdere og dokumentere elevers/lærlingers læring og utvikling, gi læringsstøttende tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring (F4)
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1/G2)
- kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse til å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv (G3)
- kan bygge gode relasjoner til elever, foresatte og andre samarbeidspartnere (G6)
Course requirements
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, gruppearbeid, praksisrelaterte arbeidsoppgaver som skal presenteres. I tillegg skal studentene reflektere systematisk over egen pedagogisk praksis og strategier for utvikling videre i arbeidslivet.
Praksisperiode 4
Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.
Assessment
- individuell praksisrapport fra perioden med pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 2000 ord +/- 20 %
- individuelt refleksjons- og utviklingsnotat etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 3000 ord +/- 20 %
- studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse
- jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av fagansvarlig.