Programplaner og emneplaner - Student
SYBA1200 Illness, Welfare and Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Sykdom, velferd og helsetjeneste
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge:
The student has knowledge of
- gerontology and pathological processes in internal medicine, somatics prognoses and treatment forms: cancer, diseases of the respiratory organs, cardiovascular diseases, the central nervous system and endocrinology diseases, skin diseases, autoimmune diseases, haematology and geriatrics
- pharmacology and drug administration related to relevant diseases
- the state and municipalities, and health and social policy: the development of the welfare state and the relationship between social development, standard of living and individual health and social issues
- health legislation
- the health service in Norway: prioritisation and organisation, health policy challenges in big cities, and organisation and management in various service areas
- nursing in a multicultural society
Skills:
The student is capable of
- applying knowledge of pathological processes, prognoses and types of treatment as a basis for understanding ill persons, to observe ill persons and participate in medical treatment
- applying knowledge of medical and natural science topics as a basis for nursing actions
- applying knowledge of the state and municipalities, and health and social policy as a basis for nursing actions and seeing the relationship between health and culture
- reflecting on the nursing profession's position in the health services
Competence:
The student
- is capable of disseminating subject matter on the state and municipalities, and health and social policy, both orally and in writing
Teaching and learning methods
Lectures, group work, written assignments, supervision, seminars, exercises in the simulation and skills centre and self-study.
Course requirements
The following coursework must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam:
- Assignment 1. Individual subject note. Scope: 1500 words (+/- 20 %). Feedback on the subject note from the lecturer and fellow student(s).
- 100% attendance at the seminar on welfare and the health services.
- 100% attendance at the workshop on pathophysiology.
- Assignment 2. Group subject note. Scope: 1,500 words (+/- 20 %). Feedback on the subject note from the lecturer and fellow student(s).
Assessment
Det obligatoriske emnet Medieutvikling og medieforskning skal forberede studentene til forsknings- og utviklingsarbeid i mediesektoren. Emnet gir en breddeoversikt over forskning om medienes strukturelle rammevilkår og innsikt i sentrale utviklingstrekk innenfor ulike deler av mediesektoren. Undervisningen legger vekt på å trene studentenes ferdigheter i å formidle relevante teorier og anvende forskning i praktisk arbeid. Slik gir emnet sammen med emnet MED4100 Innføring i forskningsmetode en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i studieretningenes enkeltemner og arbeid med masteroppgaven.
Undervisningsspråk er norsk.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teorier og forskning knyttet til medienes strukturelle rammevilkår med særlig vekt på økonomiske og teknologiske betingelser, samt mediebruk
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk på mediefeltet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, inkludert endrede profesjonspraksiser i mediesektoren
- har kunnskap om innovasjon og verdiskaping i et medieperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg selvstendig og kritisk i faglitteraturen
- kan formidle forskningsbasert kunnskap om medieutvikling
- kan utforme en problemstilling og en prosjektskisse for et teoretisk eller praktisk anlagt masterprosjekt innenfor medieutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har avansert forståelse av mediefeltets egenart og utfordringer
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
Examiners
Undervisningen består av forelesninger, skrivekurs og studentledede seminarer. Dette foregår fysisk på OsloMet og er ikke tilgjengelig digitalt. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet.
Overlapping courses
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Utvikle en foreløpig skisse til et masterprosjekt med en tydelig problemstilling og en teoretisk innramming. Lengde: 3-5 sider. Formålet med oppgaven er å øve studentene i å omsette teoretisk kunnskap til en konkret problemstilling som igjen kan hjelpe dem i gang med et masterprosjekt. Oppgaven er knyttet til pensum og undervisning i emnet og peker samtidig fremover mot det videre arbeidet i masterløpet.
Arbeidskrav 2: Deltagelse på skrivekurs. Formålet med skrivekurset er idéutvikling for et masterprosjekt. Skrivekurset foregår over en dag i løpet av emnet.
Arbeidskrav 3: Deltagelse på et obligatorisk studentledet seminar. Formålet med de studentledede seminarene er å få studentene i gang med refleksjon rundt temaer og teorier som undervises i emnet gjennom gruppearbeid og plenumspresentasjoner. Det obligatoriske seminaret innebærer deltagelse på en introduksjonsforelesning etterfulgt av et gruppearbeid som går over to dager.
Alle arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
For arbeidskrav 1 gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. For arbeidskrav 2 og 3 gis det ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker mulighet til kompenserende oppgaver etter avtale med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller avtalt med faglærer, får studenten ikke levere arbeidskravet, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.